Több tíz milliárd forintos visszaélést tártak fel Magyarországon
További Gazdaság cikkek
- Komoly áremeléseket jelentett be a Magyar Posta
- A kormány közgazdászai szerint valótlanságokat állítanak a lakáspiacról
- Figyelmeztetést adott ki a Nébih, visszahívtak egy szilveszteri slágerterméket
- Kiderült, mennyiért vásárolnak ingatlant a magyarok
- Jó hír a családoknak: még karácsony előtt mindenki megkapja a családtámogatást
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaly januárban hivatalból indított eljárást a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kiírt a Vállalkozási szerződés keretében Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő vasúti infrastruktúra-fejlesztések 2. ütemének részbeni megvalósítása című közbeszerzési tenderével kapcsolatban.
A nemzeti versenyhatóság azt gyanította, hogy a közbeszerzési eljárás során bizonyos vállalkozások jogsértő egyeztetéseket folytattak az ajánlati árak, illetve a nyertes meghatározása érdekében. A GVH az érintett vállalkozásoknál előzetes bejelentés nélküli helyszíni kutatásokat, rajtaütéseket tartott, így olyan bizonyítékokat szerzett be, melyek egyértelműen igazolták a kezdeti kartellgyanút.
Mutatjuk az ügy részleteit
A GVH közleménye szerint feltárták, hogy a közbeszerzési eljárás alatt az egy vállalkozáscsoportba (Homlok-csoport) tartozó Homlok Kft. és Homlok Zrt., illetve az Inter Mobility Kft. összejátszottak abból a célból, hogy elősegítsék a Homlok Kft. tendernyertességét az érintett közbeszerzésen.
A vállalkozások megállapodtak: egymásra tekintettel olyan ajánlatot adnak, hogy közülük kerüljön ki a nyertes ajánlattevő. A megállapodás alapján az érintett cégek már ajánlattétel előtt egyeztették egymással az ajánlati árszintjeiket, és a pályázati anyagokat mindkét – elvileg versenytársként induló – vállalkozás részére a Homlok-csoport közvetlen irányítása alatt álló közbeszerzési tanácsadó cég készítette el.
Továbbá a beadott költségvetéseket is a Homlok-csoport munkavállalója készítette mindkét pályázó részére. A közbeszerzési eljárás alatt az ajánlattételt követően is fennmaradt a szoros együttműködés az érintett cégek között, a vállalkozások eljárási cselekményeiket koordinálták egymással, a Homlok-csoport munkavállalói pedig közreműködtek az Inter Mobility ajánlatának támogatásában.
Az ügyben a GVH Versenytanácsa a jogsértésben részt vett Homlok Kft.-re és Homlok Zrt-re összesen 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki.
Ennek oka elsősorban az, hogy az érintett közbeszerzés nagy, összesen több tíz milliárd forint értékű volt, illetve a Homlok-csoport előző évi nettó árbevétele is jelentős volt. A Homlok-csoport a versenyfelügyeleti eljárás alatt nem védekezett, az iratokba nem tekintett be, de többször halasztást kért észrevételek benyújtására, amelyet aztán nem teljesített sem az általa kért határidőn belül, sem azt követően.
Megéri együttműködni
Ezen túlmenően, a tárgyalás halasztását kérelmezte, amelyet első alkalommal a GVH Versenytanácsa engedélyezett, de ezt követően a kérésére elhalasztott tárgyalást ismét halasztani kérte egy, a tárgyalási napot megelőző nap délutánján benyújtott kérelemmel.
Ennek alapján egyértelművé vált: a cég magatartása a GVH eljárásának késleltetésére irányult, illetve ezzel az eredménnyel járt, ezért a GVH Versenytanácsa további 25 millió forint eljárási bírságot is kiszabott a Homlok-csoport cégeire.
A GVH tájékoztatás szerint az ügy másik érintettje, az Inter Mobility Kft. – amelynek jóval alacsonyabb volt az előző évi nettó árbevétele – az eljárás során együttműködött a Gazdasági Versenyhivatallal.
A cég engedékenységi kérelmet nyújtott be, melyet a GVH Versenytanácsa elfogadott, illetve egyezségi eljárásban vett részt, továbbá megfelelési program bevezetését vállalta. Mindezek eredményeképpen a GVH Versenytanácsa jelentősen csökkentette a cégre kiszabható bírságösszeget, így az Inter Mobility Kft.-nek 30 millió forint bírságot kell befizetnie a központi költségvetésbe. „Ez jól mutatja, hogy az eljárás alá vont cégeknek megéri együttműködni a GVH-val” – hívta fel erre a figyelmet a hivatal.