Megszólalt a szaktárca a brutális üzemanyag-drágulásról: Ukrajna és Amerika tehet róla
További Gazdaság cikkek
-
Bajnokok Ligája: beleáll a GVH, versenyfelügyeleti eljárás vár az RTL-re
- Fordulat a boltokban: nagy változásokat hozott magával 2025
- A régióhoz képest drága a magyar üzemanyag, de a kormány szerint nem ez a lényeg
- Ebben rejtőzhet Magyarország legnagyobb üzleti potenciálja, de a zombikkal le kell számolni
- Felülmúlta a várakozásokat az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban
Az olajellátást érintő ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók együttesen az üzemanyagárak jelentős emelkedéséhez vezetnek − közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szombaton az MTI-vel. A közlemény szerint az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szigorú szankciókkal sújtotta az orosz olajexportot biztosító „árnyékhajózási flottát” és az azokhoz kapcsolódó hajóbiztosító cégeket.
Ennek következményeként Kínának és Indiának mint a világ legnagyobb olajimportáló államainak több nyersolajat kell más forrásokból, így például a Közel-Keletről, Afrikából vagy éppen az amerikai kontinensről beszerezniük, ez tovább növeli a nyersanyagárakat, és emeli a szállítási költségeket is − tették hozzá azzal, hogy emellett a hideg téli hónapokban tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült Államokban. Mindezek következtében a Brent olaj ára az elmúlt egy hónapban közel 10 százalékkal nőtt − emelték ki.
Az orosz–ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték, és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, pedig ezek kiemelkedő szerepet játszanak Magyarország energiaellátásában, ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését − írták.
Az Egyesült Államok szankciói is növelik az üzemanyag árát
A régiós üzemanyagár-emelkedésben szerepet játszik a napokban élesedő amerikai szankciós csomag azon része is, amely igen negatívan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot (NIS), a korlátozó intézkedés csökkenti a rendelkezésre álló nyersolaj, illetve üzemanyag mennyiségét.
Úgy folytatták, hogy Magyarországon az üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik, így a külső piaci folyamatok közvetlenül és azonnal hatnak az ellátásra és az üzemanyagok árának alakulására.
Hangsúlyozták, hogy a kormány a családok és a vállalkozások érdekében mindent megtesz annak érdekében, hogy az ellátásbiztonság mellett Magyarországon a benzin és a gázolaj árát a lehető legnagyobb mértékben stabilizálja. A kormány célja változatlan, garantálni kell, hogy a magyar üzemanyagárak a szomszédos országok átlagára alatt maradjanak.
A referencia-időszakot vizsgálva egy liter benzin a szomszédos országokban átlagosan 637 forint volt, aminél a magyar ár egy forinttal volt kedvezőbb. A dízel esetében pedig a szomszédos országokban tapasztalt literenkénti 654 forintnál a dízel hazai ára egy forinttal volt magasabb − közölték.
Az Európai Bizottság által közölt legfrissebb adatok alapján megállapítható, hogy a magyar kutak átlagárai illeszkednek a szomszédos országok átlagos üzemanyag-árazásához. Ha ez sérül, a kormány kész minden eszközével beavatkozni − áll a közleményben.
