Budapest–Belgrád vasútvonal: mérővonat vizsgálta a magyar pályaszakaszt
További Gazdaság cikkek
-
Az örök ingatlanpiaci kérdés: hogy alakulnak a négyzetméterárak?
- A kis benzinkutak még mindig nem találtak vissza a 2021 előtti fejlődési pályára
- Ezek a számok több mint hárommilliárd forintot értek
- Visszahívja közel húszéves sikertermékét az OTP – mutatjuk, mit kell tudni
- Kiemelt támogatáshoz jutnak a halgazdaságok
A Plasser & Theurer által fejlesztett mérőkocsi egyedülálló vasúti diagnosztikai rendszerrel van felszerelve: másodpercenként kétmillió adatpontot rögzít ultrahangos, lézeres és optikai berendezéseivel.
Az adatok digitális térképet alkotnak, a szenzorok és a nagy felbontású videórendszer pedig dokumentálja a sínszálak, aljak és rögzítések műszaki adatait, amelyeket mesterséges intelligencia segítségével elemeznek a szakértők
– magyarázta közleményében a Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó V-Híd. Az itt alkalmazott technológiát nemcsak a kivitelezésben, hanem a V-Híd és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) közös kutatási programjaiban is felhasználják majd.
Digitális technológiák a vasútépítésben
A vasúti vágányok részletes diagnosztikája alapvető a biztonság és a hatékony üzemeltetés szempontjából. A V-Híd a felmérés keretében rögzítette a pályageometria teljes adatsorát, valamint az alépítmény és az ágyazat állapotát.
A mérővonat által gyűjtött információk kellő részletességgel tartalmazzák a megépített infrastruktúra paramétereit, amelyek nemcsak a kivitelezés értékelésére alkalmasak, hanem a fenntartási munkálatok hatékonyabb megtervezését is támogatják
– részletezték a közleményben, hozzátéve, hogy az adatok lehetővé teszik a hosszú távú, költséghatékony karbantartási stratégiák kidolgozását, és segítik a gondos, felelősségteljes üzemeltetést.
A pályadiagnosztikai projekt digitalizációja megkönnyíti az információk megosztását a projektszereplők között, az eredményadatok pedig a BIM alapjaként szolgálnak. Az így létrejövő adatbázis lehetővé teszi a vasúti infrastruktúra jövőbeni 3D-s digitális modellezését az infrastruktúra-elemek teljes élettartamán keresztül, a tervezés-előkészítéstől kezdve a kivitelezésen át egészen az üzemeltetésig.
A Soltszentimre és Kelebia közötti, csaknem 80 kilométeres szakaszon alkalmazott technológiai újdonság fontos mérföldkő a magyar vasútépítés modernizációjában
– írják a kommünikében. „Az innovatív eljárás gyors, hatékony és precíz megoldást kínál az adatok digitális gyűjtésére és elemzésére, így Magyarország fővonali vasúthálózatának feltérképezésére is kiválóan alkalmas.”
„Az innováció illeszkedik a V-Híd stratégiájába, amely a kutatás-fejlesztésre és digitális technológiák alkalmazására épül. Magyarország egyik legnagyobb infrastruktúra-építője ezzel a technológiával már felkészült az Építési és Közlekedési Minisztérium előírásaira, amelyek 2026 júliusától kötelezővé teszik a digitális technológiák alkalmazását a vasútépítésben” – zárták a közleményt.
