Már több mint száz országban hódít a magyar családi cégből lett multi

A cégcsoport évi 55 millió szelet előállítására alkalmas új gyár
2025.04.17. 14:51
Befektetés volt a jövőbe 2024 a BioTechUSA-cégcsoport számára – mondta az Indexnek Lévai Bálint vezérigazgató-társtulajdonos a vállalat 2024-es éves jelentésének margójára. A tavaly 93,7 milliárd forintos árbevételt és 10,68 milliárdos EBITDA-t produkáló cég beruházásokkal és termékfejlesztésekkel menekül előre. Az elmúlt évben fontos állomás volt az évente 55 millió darab komplex proteinszelet előállítására alkalmas gyártósor átadása, mint ahogy az FC Barcelonával kötött partnerség is. Eközben gőzerővel terjeszkednek tovább világszerte: már Egyiptom, Honduras, Curacao, Kambodzsa és Üzbegisztán sem ismeretlen terep számukra.

Iparágtól és cégmérettől függetlenül nehéz időszakon van túl a versenyszféra, nemcsak a kkv-szektor tagjai, hanem bizony a nagyvállalatok is. Számtalan cikkben boncolgatta már az Index is, hogy előbb a koronavírus-járvány, majd az orosz–ukrán háború, abból fakadóan pedig az energiaválság mekkora kihívások elé állította a reálgazdasági szereplőket. Odáig jutottunk, hogy mára a pénzügyi mutatók tekintetében a döntetlen az új győzelem az üzleti életben, különösen az iparban.

Vagyis az a cég, amely számottevően nem növekedett, ugyanakkor gyártóként, forgalmazóként nehezített pályán is megőrizte a pozícióit, már sikeresnek értékelheti a mögöttünk hagyott esztendőt.

Küzdelmes évben állták a sarat

Bár egészen más problémákkal kell(ett) szembenézni az étrend-kiegészítők piacán, mint például az autóiparban, a kiskereskedelemben, a logisztikában vagy épp a turizmusban, a BioTechUSA-cégcsoport példája is azt mutatja, hogy olyan üzleti környezetben, ahol – a 2021 és 2023 közti sorrendben 42, 29, majd 15 százalékos növekmény dacára – már a stagnálás is megsüvegelendő, igenis meg kell becsülni a 2024-es plusz 3,5 százalékot. Merthogy a vállalat frissen publikált éves eredményei alapján éppen ekkora bővüléssel emelkedett a

rekordot jelentő 93,7 milliárd forintra az árbevétel tavaly.

A profitabilitás és a jövedelmezőség is megmaradt: az adózott eredmény során az egy évvel korábbi 7,17 milliárd forint után 7,77 milliárdot láthatunk, míg az EBITDA, vagyis a kamatok, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény 10,47-ről 10,68 milliárd forintra nőtt.

Eközben az 1900 munkavállalót foglalkoztató és 4500 B2B-partnerrel rendelkező cég immár 103 országban van jelen 49 webshoppal és 328 fizikai üzlettel. A vállalat árbevétele rendkívül diverzifikált: az export 80 százalékos súlyának valódi értékét az mutatja, hogy már 20 desztinációban is milliárdos forgalmat bonyolítanak.

Lévai Bálint: Nehéz ma nyereségesnek maradni

„Befektetés a jövőbe – ez az év elsősorban erről szólt számunkra” – mondta az Indexnek Lévai Bálint, a 100 százalékban magyar tulajdonú családi cég vezérigazgatója és társtulajdonosa.

A korábbi impozáns növekedési dinamikával szemben ezúttal minden egyes méterért keményen meg kellett küzdeni, ennek eredményeképp pedig a csökkenő növekmények korában is nyereségesek maradtak

– jelentette ki. Úgy látja, ez főként annak köszönhető, hogy a célzott beruházásokon túl optimalizálással és tőkelekötéssel sikerrel vették az akadályokat. Lapunknak hangsúlyozta, hogy amikor alapanyaghiány van, óhatatlanul hígul a piac, főként az európai feltörekvő márkáktól érkező, olcsó termékek beáramlása révén, de a BioTechUSA-ra jellemző magas minőségi sztenderdekből ilyenkor sem engednek.

Garanciát vállalnak

A magas minőséggel és biztonsággal kapcsolatban kardinális kérdés a táplálék- és étrend-kiegészítőknél, hogy valóban tartalmazzák-e a csomagoláson feltüntetett összetevőket.

„A minőségbiztosítás területén a cég egyértelmű garanciát vállal arra, hogy a termékeik valóban azt tartalmazzák, amit a csomagolás feltüntet, szemben sok más piaci szereplővel, akik – megfelelő ellenőrzés hiányában – gyakran nem tartják be a címkén szereplő összetételt” – emelte ki az Indexnek a cégvezér. Bár jogszabály kötelezi a gyártókat az előírt beltartalom betartására, és az étrend-kiegészítőket is szabályozzák, sok kis volumenben dolgozó szereplő ezt kikerüli, míg a nagy, jól ismert márkák rendszeres ellenőrzés alatt állnak – tette hozzá.

A budapesti központtal működő, de Szadán és Dunakeszin termelő cég vezetője felidézte: a Covid és a háború náluk kikényszerítette, hogy minden és mindenki szintet lépjen, a viszontagságok megedzették a csapatot, még hatékonyabbá, versenyképesebbé tették a belső folyamataikat, a szervezetük működését. Lévai Bálint szerint szükség is volt erre ahhoz, hogy a pénzügyi mutatók alapján fennállásuk eddigi legeredményesebb évét tudhassák maguk mögött, ráadásul egy olyan környezetben, ahol az emelkedő költségek nem ültethetők át maradéktalanul a fogyasztói árakba. Példaként felhozta, hogy Magyarország mellett még Németországban, Ausztriában sem, miközben töretlen fejlődésnek lehettek tanúi számos egyéb EU-s tagállamban, de a Balkán-térség országaiban éppúgy dinamikusan növekedtek, mint a közel-keleti piacaikon.

Már 103 országban ott vannak, és nincs megállás

Prioritás a hazai piacvezető szerep megőrzése, de érdeklődésünkre Lévai Bálint elismerte, a cégcsoport már hosszú évek óta abban a ligában játszik, ahol a további érdemi növekedés kulcsa a nemzetközi terjeszkedés. Vagyis az előremutató beruházások és termékfejlesztések a következő esztendők exportpiaci élénkítését is szolgálják. Ennek megfelelően a terjeszkedés 2024-ben tovább folytatódott: újabb öt országban vetette meg a lábát a vállalat Egyiptom, Honduras, Curacao, Kambodzsa és Üzbegisztán révén; miközben olyan kulcsfontosságú célországokban növelték a részesedést, mint Franciaország, Németország, Szlovákia, Spanyolország, Hollandia, Ausztria, Lengyelország és Olaszország – nem egyszer két számjegyű növekménnyel.

Nagy hangsúlyt fektetnek az e-kereskedelemre is, melynek köszönhetően rekordárbevételt zárt az Amazon-üzletág; 2024-ben pedig 980 új B2B-partnerrel kezdték meg az együttműködést, így disztribútoraik között ma már olyan márkák szerepelnek, mint az Intersport, a DM, a Rossmann, a Shell, a Mol, az OMV, vagy a Benu Gyógyszertár.

Emellett az elmúlt évben azt is megmutatta a cégcsoport, hogy egy már meglévő – nevezetesen a spanyol – piacon is lehet olyan újat, váratlant húzni, amire az egész világ felfigyel: a régióban egyedülálló hosszú távú globális együttműködési megállapodást írtak alá a világ egyik legpatinásabb labdarúgóklubjával, az FC Barcelonával. Vagyis Pedriről, Lamine Yamalról, Raphinháról, Robert Lewandwoskiról és Dani Olmóról most már nemcsak a nagyszerű cselek és gólok juthatnak az ember eszébe, hanem akár a magyar cég termékeivel is társíthatja a futballsztárokat. Ráadásul a vállalat amellett, hogy piacra lépett az első Barcelona signature termékével, a katalánkrém-ízű Iso Whey Zeróval, 2025-től már egyéni márkanagykövetként is foglalkoztatja az klub klasszisát, a világ egyik legjobb középpályásának számító, Pedrit.

Évente 55 millió proteinszelet

A cégcsoport 2024-ben csaknem 6,5 milliárd forintot költött beruházásokra, technológiai és termékfejlesztésekre, innovációra, melynek ékköve az évente akár 55 millió darab egyrétegű és komplex proteinszelet előállítására alkalmas gyártósor. Emellett a cégcsoport 3,3 milliárd forintot meghaladó lejárt kintlévőség mellett gazdálkodott, hogy megfelelő mennyiségű árukészlettel tarthassa fenn az egyensúlyt a partneri hálózatban. Expanziós politikára közel 1,5 milliárd forintot fordított a vállalat, így

31 boltnyitással immár 185 hazai és 143 külföldi üzlettel képviseltetik magukat.

A cégcsoport vezérigazgatója a 2025-ös tervekről úgy fogalmazott, hogy a tervek között szerepel további digitális fejlesztések bevezetése, a termékportfólió bővítése és új piaci lehetőségek feltárása. Az új technológiai beruházások révén a vállalat azon van, hogy 2025-ben újabb növekedési szakaszba lépjen. A hosszú távú stratégia a nemzetközi piacokon való terjeszkedést és az innovatív, fenntartható termékek fejlesztését helyezi előtérbe, így a vállalat hamarosan egy új prémium fehérjeszelet- és egy új prémium vitamincsaládot is bevezet.

(Borítókép: A cégcsoport évi 55 millió szelet előállítására alkalmas új gyártóegysége Szadán. Fotó: BiotechUSA)