Index-információ: magyar gyártósorokról gördülhetnek le az emberszerű robotok

SZS8632
2025.04.24. 15:49
Emberszerű robotok gyártása kezdődhet Magyarországon és felhőalapú közlekedésirányítási rendszer épülhet ki Budapesten – jelezte az Indexnek Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos, beavatva lapunkat az izraeli látogatásakor folytatott tárgyalásokba. Azt is elárulta, hogy mi nyűgözte le leginkább Izraelben, amit szerinte Magyarországnak is minél hamarabb át kell vennie. Mint mondta, sok lehetőséget van az EU és Izrael közötti együttműködésre, de úgy látja, Brüsszel nem él ezekkel a lehetőségekkel.

Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos március végén Izraelben járt, ahol csatlakozott Lantos Csaba energiaügyi miniszter delegációjához, aki a Magyar–Izraeli Gazdasági Együttműködési Vegyes Bizottságot vezeti. A kormánybiztos találkozott az izraeli Amnon Shashua professzorral, a Mobileye – egy közlekedésirányítási rendszert fejlesztő cég – alapítójával, valamint számos innovatív izraeli techcég vezetőjével. A kormánybiztos a beszélgetésünk elején leszögezte, hogy Izraellel már egy sor megállapodásunk van, számos projekt évek óta fut, többnyire ezekre épülnek az új bejelentések.

Robotvilág a láthatáron: Palkovics László exkluzív beszámolója Izraelből

A látogatás célja többek között a mesterséges intelligencia területén történő együttműködési lehetőségek feltérképezése és konkrét projektek elindítása volt.

Év végén már robotokat fognak szállítani kereskedelmi cégeknek olyan munkára, amit az emberek nem tudnának elvégezni

– osztotta meg lapunkkal Palkovics László az egyik legizgalmasabb izraeli fejlesztés részleteit. A kormánybiztos Shashua professzor cégénél is járt, ahol a humanoid robotok már piackész állapotban vannak.

Az izraeli humanoid robot teljesen úgy mozog, mintha ember volna

– számolt be róla a kormánybiztos. Elmondta, hogy a tervezők figyeltek a robotok csípőmozgására is, így ez már nem egy merev gép, ami csak a kezeit-lábait mozgatja. A technológia már túl van a kísérleti fázison, ezek a robotok sorozatgyártásra érettek.

„Ami igazán meglepő, hogy ezek az emberszerű gépek már üzletileg is megtérülő befektetést jelenthetnek”

– jelezte Palkovics. Arra a kérdésre, hogy hogyan térül meg egy ilyen beruházás, a kormánybiztos kézzelfogható példával szolgált:

Folyamatosan tud dolgozni, csak az akkumulátorok feltöltése telik időbe, és olyan feladatokat tud elvégezni, amelyeket az emberek nem.

A robotok nyelvi kommunikációra is képesek, hanggal irányíthatók, erről a következőt mondta a kormánybiztos: „Meg kell mondani neki, hogy szervusz, én vagyok az, aki neked most parancsokat fog adni. Akkor felismeri, hogy én adhatok neki utasítást, és utána megmondom neki: robot, gyere ide hozzám, robot, indulj el, fordulj meg, és mindezt hibátlanul végrehajtja.”

Magyar gyárakban készülhetnek a jövő robotjai: az autóipar adhatja az alapokat

Az izraeliek és a magyar kormány aktívan keresnek gyártópartnert Magyarországon. „Azon gondolkodtunk, kik azok a gyártók, akik képesek arra, hogy egy ilyen robotszerű, bonyolult eszközt össze tudjanak állítani, és ebben elég gyorsan arra a következtetésre jutottunk, hogy hasonlóan bonyolult termék az autó” – árulta el Palkovics.

A kormánybiztos hosszasan kifejtette, miért éppen az autóipar jelentheti az alapot a humanoid robotok gyártásához:

Ön szerint a fogyasztói termékek közül melyik a legbonyolultabb termék az életünkben? Az autó. Azért az autó, mert minden diszciplínát tartalmaz. Ha megnéz egy modern autót, abban 25 mobiltelefonnyi vezérlőegység, intelligencia, képernyő található. Az autóban van egy energiát előállító eszköz, mondjuk, egy benzines motor, van energiatároló eszköz vagy akkumulátor, van energiaátalakító eszköz, mondjuk, egy villamos gép, de van benne anyagtechnológia, és az autókat most már mesterséges intelligenciával is felvértezik.

Palkovics logikája szerint, aki autót képes gyártani, az robotot is, és itt jön képbe Magyarország.

„A robot hasonló bonyolultságú termék, mint egy autó” – hangsúlyozta. Ez pedig szerinte hatalmas lehetőség a magyar ipar számára.

„Most azon dolgozunk, hogy találjunk olyan partnert, aki ilyen robotokat képes gyártani Magyarországon”

– árulta el a kormánybiztos, hangsúlyozva, hogy az autóipari első szintű beszállítók kimondottan alkalmasnak tűnnek erre a feladatra.

A robotok nem veszik el a munkát, sőt lehetőséget teremtenek

Amikor a mesterséges intelligenciáról (MI) vagy humanoid robotokról van szó, gyakran kerülnek elő az emberek foglalkoztatásával kapcsolatos félelmek, hogy vajon a hús-vér munkavállalót lecserélik-e a cégek fáradhatatlan gépekre. Palkovics László szerint indokolatlan ez a félelem.

A robotok technikailag nem fognak tőlünk munkát elvenni, sőt inkább lehetőséget teremtenek, hiszen van egy csomó olyan dolog, amire nincs elég ember, vagy nem tudjuk elvégezni. Ezekre a robotok tökéletesen alkalmasak

– hangsúlyozta.

Palkovics László: Az önvezető autó már itt van

Mivel a kormánybiztos szóba hozta az autógyártást, így megkérdeztük arról is, hogy mikor jöhetnek Magyarországon az önvezető autók.

Az önvezető autó már itt van

– válaszolta, megjegyezve, hogy Németországban már engedélyezték a négyes szintű önvezetést, ami azt jelenti, hogy bizonyos útvonalakon emberi beavatkozás nélkül közlekedhetnek a járművek, de még szükség van egy biztonsági sofőrre (safety driver), aki a volán mögött ül.

Magyarország sem akar lemaradni. „2016 óta engedélyeztük, hogy biztonsági sofőrrel teszteljék az önvezető autókat az országutakon, előzetes bejelentéssel. Most próbáljuk a német szabályozást átvenni, hogy a négyes szintű önvezetés sztenderd funkcióként jelenhessen meg” – mondta a kormánybiztos.

A technológia már készen áll, a felmerülő és tisztázandó erkölcsi dilemmákon túl kérdés inkább szabályozási és üzleti jellegű. „Megéri-e venni egy négyes vagy ötös szintű önvezető autót? Vannak-e olyan feladatok, amiket ezeknek kell ellátniuk?”

Felhőalapú közlekedési rendszer készül Budapesten

A kormánybiztos részletesen beszélt az izraeli Mobileye céggel folytatott együttműködésről is, amely az önvezető járművek fejlesztésén túl egy új budapesti projektet is magában foglal. A Mobileye egy alapvetően közlekedési felhőalapú irányítási rendszert fejlesztett ki, ami hosszú távon persze az autonóm eszközökre, autonóm autókra vonatkozik. A rendszer lényege, hogy a közlekedési környezetből származó információkat a felhőben tárolják.

„Ezeket az információkat részben az autók töltik fel, részben pedig onnan kapnak információkat, ezzel javítva például az önvezetési funkcióknak a lehetőségeit" – magyarázta Palkovics. Felfedte, hogy az együttműködés konkrét eredményeként milyen fejlesztés történik Magyarországon:

Budapesten is lenne egy felhő, ami autonóm autókat irányítana. Közben feltérképezzük a fővárost abból a szempontból, hogyan szoktak közlekedni a járművek.

Miért fontos, hogy egy ilyen rendszer legyen Magyarországon? – kérdeztük. „Ha valami történik, abban a pillanatban az információ megjelenik a felhőben. Leegyszerűsítve, ha egy gyalogos éppen kilép az épület takarásából, és ez az információ felkerült a felhőbe, akkor bár az autó szenzora nem látja, hogy jön a gyalogos, de a felhőből kap egy figyelmeztetést, hogy ezzel kalkuláljon, mielőtt megtörténne a baj” – magyarázta. Ezzel egyértelműen biztonságosabb lesz az önvezetés, mivel „emberfeletti” képességeket kap az autó.

Mit tanulhatunk Izraeltől?

A kormánybiztostól azt is megkérdeztük, hogy mi volt az, amire a leginkább rácsodálkozott az izraeli útja során.

Az izraeli embereknek a vállalkozókedve és adaptációs képessége félelmetes erő. Nem véletlenül hívják Izraelt startupnemzetnek, mert ott az, hogy vállalkozzak valamire, legyen egy ötletem, és utána ebből az ötletből legyen egy cég, természetes

– válaszolta. Nagy különbségként emelte ki Magyarország és Izrael között a kudarccal kapcsolatos hozzáállást: „Izraelben az a felfogás, hogy ha nem sikerül a vállalkozás, akkor ezen nem búslakodom, nem dőlök a kardomba, hogy ezt elrontottam, hanem büszke leszek, mert tanultam belőle valamit.” 

A sikerességi kritériumok egyike, hogy hányadik startupvállalatnál jár egy vállalkozó, és ha egyet már összedöntött, az is értéket jelent. Mi itt, Európában, inkább félünk a kudarctól.

Palkovics szerint ezt a szemléletet Magyarországnak is érdemes lenne átvennie: „Sokat gondolkodtunk azon, hogyan lehet a magyar fiatalokat rávenni arra, hogy legyenek vállalkozók. Amerikában a velem egyidős professzor barátaim már nem arról beszélnek, hogy hány cikket írtak a Nature-ben, hanem hogy hány sikeres exitjük volt, azaz létrehoztak egy startupot, és eladták valakinek.” Erre példa a cikkünk elején említett izraeli professzor is, Amnon Shashua, aki 20 milliárd dollárért adta el a Mobileye nevű cégét az Intelnek.

Nemzetközi tárgyalásokkal van tele Palkovics László naptárja

A kormánybiztos izraeli útja csak az egyik állomása volt egy kiterjedt nemzetközi tárgyalássorozatnak. „Németországba szerveztünk egy utat, visszamegyek Brüsszelbe, ahol az Európai Unió képviselőivel találkozom, aztán Kínába veszem az irányt, és jön még az Egyesült Államok is” – avatott be terveibe Palkovics.

Nagyjából ezek azok a partnerországok, amelyekkel intenzív együttműködéseket tudunk kialakítani, és ezt mindenképpen erősíteni kell

– hangsúlyozta, egyértelművé téve, hogy Magyarország aktív szerepet kíván vállalni a mesterséges intelligencia és a robotika nemzetközi fejlesztésében. Végezetül pedig azt üzente, hogy „Európában nem szeretünk másokkal együttműködni, pedig erre lenne szükségünk”, Izraellel is bőven lenne rá lehetőség, például a high-tech iparágakban, de szerinte az Európai Unió kihagyja ezt a ziccert.

(Borítókép: Palkovics László 2025. február 27-én. Fotó: Szollár Zsófi / Index)