Változatlanul milliárdos károkat okoznak a kibercsalók Magyarországon

2025.04.28. 14:25
Több mint 8,2 milliárd forintos kárt okoztak a bankkártyás és elektronikus fizetési visszaélések 2024 utolsó negyedévében Magyarországon, derül ki a CIB Bank közléséből. A friss felmérés szerint a magyar lakosság mintegy 60 százaléka volt már csalási kísérletek célpontja, és közülük minden hetediket valóban meg is károsítottak.

A bankkártyás és elektronikus fizetési forgalomhoz kapcsolódó visszaélések továbbra is jelentős anyagi károkat okoznak Magyarországon. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2024 utolsó negyedévében összesen több mint 8,2 milliárd forintos kárt okoztak a csalók – derül ki a CIB Bank közleményéből.

Az összkárból mintegy 2,5 milliárd forint a bankkártyás, míg bő 5,7 milliárd forint az elektronikus fizetési forgalomhoz kapcsolódó visszaélésekből származott. Biztató ugyanakkor, hogy éves összevetésben, ha szerény mértékben is (2,4 százalékkal), de csökkent a különböző visszaélésekkel okozott kár értéke 2023 azonos időszakához képest.

A CIB Bank friss reprezentatív felmérése szerint a magyar lakosság csaknem 60 százaléka érintett volt már internetes és/vagy bankok nevével visszaélő csalásban, ezen belül pedig viszonylag magas, 15 százalékos azoknak az aránya, akiket ténylegesen meg is károsítottak. A leggyakoribb módszerek közé tartozik a telefonos (44 százalék), SMS-ben vagy e-mailben történő (42-42 százalék) megkeresés.

Bártfai Gábor, a CIB Bank információbiztonsági vezetője kiemelte, hogy a károk nagyobb hányadát változatlanul az elektronikus fizetési forgalomhoz kapcsolódó visszaélések okozzák. Ezeknél a csalók az áldozat internet- vagy mobilbankjához szereznek elérést a károsult manipulációja és közreműködése révén, és így utalják vagy utaltatják el a rendelkezésre álló összeget.

A pénzügyi szolgáltatók ugyanakkor egyre hatékonyabban lépnek fel a csalások ellen: a múlt év utolsó három hónapjában mintegy 13 ezer sikertelen csalási kísérletet akadályoztak meg, négymilliárd forinthoz közelítő értékben.