Hiába a botrány, a korábbi MNB-alapítványi vezér már a MÁV ingatlanüzletét irányítja

2025.05.11. 17:34
Sajtóinformációk szerint Fekete Zoltán az MNB-ügyben érintett Optima és GTC vállalatok vezetői tisztsége után már az állami vasúttársaság ingatlan-főigazgatója lett. A MÁV idén választja ki a magáncégeket, amelyek évtizedes fejlesztési projekteket nyerhetnek el négy budapesti és három vidéki pályaudvar ingatlanjainak fejlesztésére.

A feljelentések ellenére az MNB-alapítványok befektetéseit irányító Fekete Zoltán, az Optima Befektetési Zrt. egykori vezérigazgatója és a GTC ingatlanfejlesztő korábbi vezetője a MÁV ingatlan-főigazgatója lett, jelenleg a legnagyobb állomások és pályaudvarok hasznosítási pályázatait felügyeli – írta vasárnap a Blikk.

A Pallas Athéné Domos Meriti (PADME) Alapítvány és a befektetéseit irányító Optima Befektetési Zrt. vezetését az MNB új vezetése lecserélte. 2022 márciusáig a vállalat vezérigazgatója Fekete Zoltán volt, az Állami Számvevőszék jelentése szerint irányítása alatt olyan befektetéseket eszközöltek, melyek vagyonvesztéshez vezethettek. Fekete Zoltán ezután a varsói tőzsdén jegyzett GTC ingatlanfejlesztő vezérigazgatója lett.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) alá tartozó MÁV Zrt. ingatlanfenntartási és -gazdálkodási főigazgatójaként Fekete Zoltán irányítja az állami vasúttársaság legnagyobb pályaudvarainak vagyonkezelésére és -fejlesztésére kiírt pályázatok lefolytatását. Ennek során magáncégeket akarnak bevonni azokba a társaságokba, amelyek évtizedekre megkapnák hét pályaudvar és nagyállomás ingatlanjainak működtetését és fejlesztését

– számolt be róla vasárnap a lap. A tárca Fekete Zoltán említése nélkül kijelentette, hogy „a MÁV-csoport vezetésében, a vezetők feladatkörében nincs változás”.

A megkeresésében szereplő információktól teljesen függetlenül az állomásmegújítási program legfelső, országos szintje esetében az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-csoport korábban új pályázat kiírása mellett döntött, amely a korábbinál több fejlesztési szándékot és képességet tud bevonni. A szaktárca és a közlekedési vállalat ütemezése ugyanakkor változatlan: a nyertes pályázók kiválasztása még az idei esztendőben megtörténik, a munkálatok pedig már jövőre elkezdődnek a négy budapesti és a három vidéki helyszínen

– közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóirodája a lappal, amelyik megjegyezte, hogy az állomásmegújítási pályázatokon induló magáncégek az új eljárás elindulása előtt megkapták az előző lezárásáról szóló nyilatkozatot, valamint arról is tájékoztatták őket, hogy a következő pályázati szakaszban is felhasználhatók lesznek a javaslataik.

A Budapest Keleti, Nyugati, Déli és Kelenföld vasúti állomások, valamint Debrecen, Győr és Szeged pályaudvarainak esetében a MÁV külön gazdasági társaságokat hoz létre, amelyek feladata az új pályázatok kiírása és lebonyolítása lesz. A nyertesekkel közösen hozzák létre a pályaudvarok ingatlanjait üzemeltető cégeket, a minisztérium tájékoztatása szerint a magánbefektetők így az állami tulajdonban álló ingatlanok hasznosítására és kezelésére jogosult gazdasági társaságokban szerezhetnek részesedést, nem kapnak közvetlenül állami tulajdont.