Zuhannak az árak: 3500 drogériai termék érintett

További Gazdaság cikkek
-
A MÁV eddig több mint 80 millió forintot utalt vissza az utazóknak a késések miatt
- Navracsics Tibor nagy horderejű javaslatot tett, emelné a béreket
- Vizsgálat indult a Wizz Air ellen a Közel-Keleten rekedt magyar utasok ügyében
- 1300 milliárd forintnyi forráshoz jutott a magyar állam dollárkötvény-kibocsátással
- Varga Mihály kemény üzenettel állt ki a jegybank függetlenségéért
A hatósági árréscsökkentés eredetileg harminc élelmiszer-termékkategória esetében lépett életbe két hónappal ezelőtt, egészen pontosan március 17-én, amely május 19-én további harminc drogériai termékkategóriával egészült ki. Az érintett háztartási termékek és piperecikkek esetében ez azt jelenti, hogy a kereskedők által alkalmazott árrés nem haladhatja meg a 15 százalékot. Ettől a lépéstől előzetesen azt az azonnali hatást lehetett várni, hogy a magyar családok lényegesen, akár 16-18 százalékkal olcsóbban juthassanak hozzá a szóban forgó árucikkekhez, így például a mosószerhez, a pelenkához vagy a tusfürdőhöz. A változások már hétfőn, rögtön az első nap érezhetők voltak, elég csak összehasonlításképp ránézni a múlt heti és az aktuális árcédulákra.
Látványos áresést hozott az intézkedés
Az Index érdeklődésére Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adópolitikáért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkára az első mintavétel eredményei alapján közölte:
Az intézkedés hatása jelentősnek bizonyult, ugyanis számos termékkörnél, kiemelten a szépségápolás, a tisztítószer, valamint a háztartási papíráru és csomagoló esetében jelentős árcsökkenés történt.
Az NGM-nél a mintavétellel kapcsolatban elmagyarázták, az online árfigyelő rendszer kibővítésével a későbbiekben a három legnagyobb – az egyaránt 100 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező dm, Rossmann és Müller – drogérialánc esetén a teljes szabályozás alá eső termékkör akár napi szintű vizsgálata is lehetővé válik, és a kezdetektől adatszolgáltatási kötelezettséggel rendelkező hat nagy élelmiszer-kereskedő adataival az intézkedés közvetett hatása is mérhető lesz.
A lapunk megkeresésére megosztott hatásvizsgálat során a két legnagyobb, webshoppal is rendelkező drogérialánc, a dm és a Rossmann adatai alapján vizsgálták meg az egyes drogériai termékkategóriákon belüli árváltozást.
A szaktárcánál kifejtették, a mintavétel üzletenként és termékkategóriánként (indokolt esetben alkategóriánként is, például tusfürdőn belül tusfürdő és babatusfürdő) öt-öt termék kiválasztásával történt azzal a kiegészítéssel, hogy amelyik kategóriában ennél kevesebb termék van, abban a kategóriában a maximálisan elérhető termékek adatait gyűjtik le. Mindezek figyelembevételével a mintába összesen 426 termék került be, ebből 214 termék a Rossmanntól, 212 a dm-től. Az árváltozások követéséhez a május 13-i referencia-időpontot választották ki, így azon a napon történt meg az első adatgyűjtés.

Féláron is kínálnak drogériai cikkeket
„Május 19-én a mintavétel során gyűjtött termékek közül 406 termék ára lett kedvezőbb” – jelentette be Gerlaki Bence. További részleteket ismertetve elárulta:
- hat termék esetében 50 százalék feletti,
- 28 termék esetében 40–50 százalék közötti,
- 108 termék esetében 30–40 közötti,
- 161 termék esetében 20–30 százalék közötti,
- 73 termék esetében 10–20 közötti,
- valamint 30 termék esetében 10 százalék alatti árcsökkenés volt.
- Továbbá 19 terméknél nem volt árváltozás, és egy termék ára emelkedett.
Az NGM államtitkára elmondta, az adatgyűjtés alapján az intézkedés alá vont termékek esetében 24,9 százalékos átlagos árcsökkenés ment végbe. Ha csak azokat nézzük, ahol árcsökkenés volt, ott átlagosan 26,1 százalékkal csökkentek az árak.
Fókuszban a kéztörlő, a borotva és az alufólia is
Termékkategóriákat vizsgálva kiderül, hogy a legnagyobb árcsökkenés rendre a papír kéztörlő henger, az eldobható borotva, az alufólia, a borotvazselé, a borotvahab, a gépi mosogatótabletta, a kézfertőtlenítő gél, a hintőpor, valamint az utántöltő borotvafej esetében volt, melyeknél legalább 30 százalékos átlagos árcsökkenés látható.
Piaci információk szerint mintegy 3500 termék érintett az árrésszabályozásban,
amelyek között vannak kifutó termékek is, így bár azok (már egyébként is kedvezményes) ára nem csökkent a szabályozás hatására, piaci szereplők az NGM mintavételéből számolt 24,9 százalékos átlagos árcsökkenéssel szinte teljesen azonos mértékű átlagos mérséklődésről számoltak be.
Ahogy a harminc élelmiszer-kategória esetében március óta zajlik, úgy a háztartási termékek és piperecikkek esetében is az intézkedés hatálybalépésével párhuzamosan az ellenőrzés is elindult, ezeknek a vizsgálatoknak a vonatkozó – 42/2025. (III. 11.) – kormányrendelet ad keretet.
Érdemes felidézni, hogy az intézkedés kiterjesztésének hírére a Rossmann mennyiségi korlátozással reagált. A nagy áruházláncok közül ugyanakkor a Lidl és az Auchan is markáns jelét adta, hogy további akciókkal erősíti pozícióit az árversenyben.
(Borítókép: Shutterstock)
