Már pakolják a dominókat, a nagyhatalmi játszmákban a magyarok pénztárcája a tét

GettyImages-465175874
2025.06.10. 05:38
Májusban ugyan csökkent a gázolaj ára és stabil maradt a benziné, de a magyar üzemanyagpiac csak látszólag nyugodt – a háttérben geopolitikai játszmák, váratlan OPEC-döntések és devizahullámok formálják az árakat. Miközben a magyar kutak árai egyelőre versenyképesek a régióban, a világpiac újabb meglepetéseket tartogathat: egy amerikai nyári szezon, finomítói kapacitások esetleges kiesései, egy kínai vámpolitikai fordulat vagy egy közel-keleti feszültség is bármikor boríthatja a helyzetet. A hazai autósok most még fellélegezhetnek, de az üzemanyagpiac továbbra is olyan, mint egy szeszélyes tenger – bármikor jöhet a következő hullám.

A magyar üzemanyagpiac hullámaira mindig jelentős hatással van a geopolitikai és gazdasági szelek hatása. Májusban Magyarországon a gázolaj ára enyhe, ugyanakkor folyamatos csökkenést mutatott: a hónap eleji 597 forintos átlagár a hónap végére 580 forintra szelídült, míg a benzin ára meglepően stabilnak bizonyult, 582-588 forint között mozgott a töltőállomásokon. Ez az apró mozgás jól mutatja, hogy az olajpiac igazi hullámvasútján hogyan alakulnak az árak – hol bizonytalanság szikrái, hol pedig reménysugarak villannak fel.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az Indexnek elsőként azt kiemelte, hogy a kőolaj világpiaci ára májusban 61 és 66 dollár között ingadozott hordónként. „Az árak alakulását leginkább az OPEC+ meglepetésszerű kitermelésnövelése határozta meg, amely váratlan fordulat volt, különösen a Donald Trump által korábban kilátásba helyezett, majd elhalasztott vámintézkedések fényében.”

Ez a váratlan húzás egy olyan finom politikai sakkjátszma része, ahol a lépések egyszerre lehetnek támadóak és védekezőek.

Trump és Kína például három hónapra 115 százalékkal csökkentették a korábbi extrém magas vámokat, ami elméletben lazíthatta volna a globális kereskedelmi feszültségeket, ám az EU felé irányuló 50 százalékos vámok bejelentése továbbra is feszültséget generál. „A globális gazdasági kiállítások, így az olaj iránti kereslet is erősen függ a nemzetközi kereskedelmi megállapodásoktól, ahol a jövőre nézve továbbra is fennáll a bizonytalanság” – fogalmazott az Indexnek Grád Ottó.

A globális olajkereslet így egyfajta hullámzó remény és bizonytalanság között mozog, és ezt tükrözi, hogy a nagy nemzetközi elemzőházak, mint a Barclays és a Goldman Sachs is, épp most csökkentették 2025-re vonatkozó brentolaj-árelemzésüket hordónként 66 dollárra, míg a Standard Chartered még alacsonyabb, 61 dolláros prognózist adott.

Ezt meg lehet köszönni a forintnak

Nem csak a kereskedelmi politikai hullámok kavarnak ezen a tengeren. Az orosz–ukrán konfliktus béketárgyalásai májusban ugyan nem hoztak áttörést, de a további szankciók fenyegetése, különösen az orosz kőolaj és energiahordozókra vonatkozóan, tovább növeli a piac bizonytalanságát. Mindezt tetézi a Közel-Kelet feszült helyzete, ahol Irán, Oroszország és Venezuela kérdése továbbra is az USA stratégiai lépéseinek középpontjában áll.

Az árakat persze itthon sem csak a világpiaci folyamatok mozgatják. A forint árfolyama májusban 364 és 354 között ingadozott az amerikai dollárral szemben, ami a hónap közepére némi erősödést hozott, és ez nemcsak a devizapiacokon, hanem a töltőállomások árcéduláin is éreztette hatását.

A forint erősödése hozzájárult az üzemanyagárak csökkenéséhez, ami jó hír a hazai autósoknak

– emelte ki Grád Ottó.

Külön érdekesség, a mediterrán térségben a tengeri üzemanyagokra vonatkozó IMO-szabályozások szigorodtak. A hajóknak mostantól csak 0,1 százalékos kéntartalmú üzemanyagot szabad használniuk a korábbi 0,5 százalék helyett, ami feltehetően emeli a tengeri gázolaj iránti keresletet, így ezen a szinten is érezhető egyfajta átrendeződés.

Itt érdemes megjegyezni, hogy május végén hivatalosan is elkezdődött az amerikai nyári autós szezon, amely növelheti a benzin iránti tengerentúli keresletet a következő hónapokban. „Mind a benzin, mind a gázolaj esetében marad a bizonytalanság, úgy a kereslet jövőbeni alakulásának vonatkozásában, mint az ellátási oldalon bekövetkező esetleges változások (például finomítói bezárások vagy termelési kiesések) okán” – tette hozzá a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.

Mutatjuk a régiós versenyt

De hogyan állunk régiós összehasonlításban?

A KSH friss adatai alapján Magyarország üzemanyagárai összességében a régiós átlag körül mozognak, sőt több esetben alacsonyabbak is annál. A 95-ös oktánszámú benzin átlagára hazánkban májusban 584 forint volt, amely 5 forinttal elmaradt a szomszédos országok 589 forintos átlagától. A régió többi országához képest azonban 2,8 százalékkal magasabb, vagyis a magyar ár 16 forinttal volt magasabb a régiós átlaghoz viszonyítva.

A gázolaj esetében a hazai ár szintén 584 forintot ért el, ami 4 forinttal alacsonyabb, mint a szomszédos országok 588 forintos átlagára, de ugyanakkor 19 forinttal magasabb a régiós, 565 forintos átlaghoz képest. Az előző hónaphoz viszonyított csökkenés viszont jelentős:

Magyarországon 16 forinttal csökkent a gázolaj ára, miközben a szomszédos és régiós országokban 23-25 forintos csökkenést mértek.

Így nem csoda, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium még szombaton is kiadatott erről egy közleményt, ebben úgy fogalmaztak, „a hazai üzemanyagárak továbbra is versenyképesek, a kedvező tendencia igazolja a kormány és az üzemanyag-kereskedők közötti folyamatos párbeszéd és együttműködés eredményességét, amely hozzájárul a magyar családok és a vállalkozások terheinek mérsékléséhez”.

Az EU által kiadott Weekly Oil Bulletin adatai alapján a májusi adatokból két tényezőt fontos kiemelni:

  1. Magyarországon a 95-ös oktánszámú benzin átlagára 0,8 százalékkal volt alacsonyabb a szomszédos országok 589 forintos átlagértékénél,
  2. míg a dízelüzemanyag havi átlagára pedig 0,7 százalékkal volt alacsonyabb.

Az árak tekintetében egyébként érdekes különbségek figyelhetők meg a régióban. Ausztriában, Horvátországban, Szerbiában és Szlovákiában magasabbak a benzinárak, mint Magyarországon, míg Bulgáriában, Csehországban és Lengyelországban lényegesen alacsonyabbak. A dízel esetében Ausztriában, Szerbiában és Szlovéniában drágább, Bulgáriában viszont olcsóbb a magyarországinál.

Ezt eddig megúsztuk

Grád Ottó az üzemanyagpiaci kilátásokat így kommentálta: „Annak ellenére, hogy a globális és regionális folyamatok bizonytalan jövőt vetítenek előre, hiszen Trump intézkedései és az OPEC+ döntései bármikor felkavarhatják a piacot, a magyarországi üzemanyagárak tartósan a régiós átlag alatt maradnak.” Ez azt jelenti, hogy

a magyar fogyasztók fellélegezhetnek, az árak nem emelkednek elrugaszkodott magasságokba, másrészt a piac változásai, mint egy szeszélyes tenger, mindig hozhatnak meglepetéseket.

A nyári autós szezon, amely május végén kezdődött az Egyesült Államokban, még tovább fokozhatja a benzin iránti keresletet, így a hazai piacnak sem árt ébernek maradnia. Ha pedig a mediterrán szigorítások és a geopolitikai feszültségek mellett a finomítói kapacitások esetleges kiesései vagy bezárásai is bekövetkeznének, az üzemanyagárak újra nagyot hullámozhatnak.

Összegzésként: a magyar üzemanyagárak a régiós mezőnyben egyelőre szerencsésen lavíroznak, miközben a világpiac mélyebb vizei – a geopolitikai viharok, kereskedelmi széljárások és új technológiai szabályozások – továbbra is formálják az irányt. A hazai autósok számára tehát az üzemanyagárak egyfajta „szelíd hullámzást” jelentenek, amely alatt azért érdemes figyelni a horizontot és készülni a következő nagy hullámra.

(Borítókép: Justin Sullivan / Getty Images)