Ha új autó, akkor legyen használt

2014.05.16. 11:24

Valutaváltó

Új autó vásárlásához szívesen veszünk fel hitelt, míg a használthoz inkább összegyűjtjük a vételárat - derül ki a Cofidis Hitel Monitor 2014 első negyedéves eredményeiből. A vásárlás mellett a fenntartás költségei is jelentősebb pénzügyi tervezést igényelnek a legtöbbektől, így az autótulajdonosok tizede hajlandó lenne kölcsönt felvenni, mintsem egy nagyobb összeggel terhelje a családi kasszát.

A kutatás eredményei alapján a 18-69 év közötti magyarok 62 százaléka rendelkezik legalább egy autóval. Átlagosan egy elég öreg autóval, a lakosság birtokában lévő gépkocsik átlagéletkora ugyanis 11 év. Kevésbé meglepő ez, ha tudjuk, hogy az autóval rendelkezők 64 százaléka már elve használtan vette azt. A használtan vásárolt kocsik harmadát kereskedőtől, míg valamivel kisebb hányadukat, 29 százaléknyit magánszemélytől vásároltuk.

Az autótulajdonosok fele teljes mértékben önerőből vásárolta gépkocsiját. Ha gyűjtögetés helyett mégis kölcsönhöz folyamodunk, akkor új kocsit veszünk. Az autót újonnan vásárlók 70 százaléka, a használt autót vásárlónak pedig csupán 39 százaléka vett fel hitelt ezért. Az autótulajdonosok negyede deviza alapú, 11 százalék forint alapú hitelt, személyi kölcsönt pedig alig 4 százalék választott erre a célra. Ezen a képen azonban valószínűleg jelentősen változtatni fognak a március közepén hatályba lépő Ptk. módosítások következtében az autóhitelezés korábbi gyakorlatában beálló változások.

Kevesen tudják kifizetni a használtat is

Bár az autóvásárlásra felvett hitel egyre elfogadottabb - a válaszadók 27 százaléka elfogadható és felelősségteljes döntésnek tartja, ha valaki ilyen céllal fordul bankhoz vagy más pénzintézethez -, a magyarok alig 15 százaléka tervez autóvásárlást 3 éven belül. Mondjuk az elmúlt 3 évben sem szerepelt előkelő helyen az autóvásárlás a magyarok prioritási listáján: 2010 óta a 18 és 69 év közöttiek mindössze 34 százaléka ruházott be autóra.

A vásárlást egyáltalán fontolgatók háromnegyede inkább használt autót választana, mégis mindössze 41 százalék érzi úgy, hogy leendő járműve teljes összegét ki tudja majd fizetni a vásárláskor, 36 százalék pedig egyelőre nem tudja, milyen mértékű önerőt tud majd vállalni.

Ez alapján tehát a leendő autótulajdonosok inkább szorítanának a nadrágszíjon, nagyobb eséllyel használt autót választanának, és óvatosabban vennének igénybe pénzintézeti segítséget a vásárláshoz. Amennyiben mégis kölcsönért folyamodnának, a forint alapú hitelt részesítenék előnyben, jellemzően másfél millió forint körüli összegig. Szabadfelhasználású kölcsönt autóvásárlási céllal megközelítőleg minden tízedik érintett venne fontolóra.

Még évi 80 ezer a javítás

Az autóvásárlással kapcsolatos költségek mellett azok fenntartása is komolyabb anyagi tervezést igényel a legtöbbektől. Bár az autótulajdonosok negyede inkább a jobb félni, mint megijedni elve szerint gondolkodik, és rendszeresen átnézeti a járművét, ötödük csak akkor viszi szervizbe az autót, ha valamilyen rendellenességet tapasztal.

A kisebb hibák orvoslására és karbantartásra átlagosan 80 ezer forintot fordítunk évente, viszont egy váratlan, 100 ezer forintos javítási költséget meghaladó szerviz a lakosság felének már kifejezetten gondot okozna. Ennek ellenére az autótulajok mindössze 9 százaléka fontolná meg, hogy az autó karbantartására, javíttatására kölcsönt vegyen fel, noha elméletben nem tartjuk feltétlenül megfontolatlan döntésnek az erre a célra felhasznált kölcsönöket: az autójavíttatásra felvett hitelt 12 százalék teljes mértékben vagy inkább elfogadhatónak tartja.