Legénybúcsú vagy öltöny-nyakkendő?

2015.10.26. 08:00 Módosítva: 2015.10.26. 08:00
Dinamikusan nő a turisták száma, jobban, mint a környező országokban. A trend oka a néhány napra szabadidős céllal érkezők számának a növekedése, de nem egyszerűen az olcsó forint áll a háttérben.

Egyre többen látogató érkezik hozzánk. 2014-ben már több, mint 12 millió vendégéjszakát töltöttek külföldi turisták magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken. Ez a legmagasabb érték, amióta összehasonlítható adatok a rendelkezésre állnak. A turizmus fontos ágazata a gazdaságnak, a szállásadókon kívül a vendéglátókat és kiskereskedelmet is közvetlenül érinti. Iparági szereplők szerint a közvetett hatásokat is beleszámítva Magyarország GDP-jének közel egytizede köthető a turizmushoz. A Defacto megnézte a növekedés mögötti tendenciákat és lehetséges okait.

A blogról

A Defacto blog szerzői közgazdászok, szerkesztői Kézdi Gábor, Kondor Péter, Koren Miklós, Kőszegi Botond, és Szeidl Ádám, a Közép-európai Egyetem kutatói.

Defacto

Első ábránkon a külföldi vendégek eltöltött éjszakák számát mutatjuk 2003 és 2014 között Magyarországra és öt régiós országra (Ausztria, Csehország, Lengyelország, Románia, Szlovákia) összesen. Az összehasonlíthatóság kedvéért a vendégéjszakák számát a 2003-as szinthez hasonlítjuk, ebből jól látszik az elmúlt 12 év növekedése Magyarországon és a régióban.

A mélypontot jelentő 2009-hez képest 34%-kal nőtt 2014-re a külföldi vendégek éjszakáinak száma a hazai kereskedelmi szálláshelyeken. Ez a mutató az idei év eddigi adatai alapján 2015-ben várhatóan tovább emelkedik. A válság óta ráadásul a Magyarországra irányuló turizmus sokkal gyorsabban nőtt, mint a környező országokban.

Mik lehetnek a növekedés okai? Kik az új turisták, és miért jönnek Magyarországra? Igazak azok a benyomások, hogy Magyarország, és főleg Budapest a hétvégi turisták új célpontja? Valóban a szabadidős céllal, és a rövid időre, 1-3 éjszakára érkezők száma nőtt a leggyorsabban. Az üzleti célból látogatók száma mindeközben jelentősen csökkent. Egyszerű magyarázó tényezőt azonban nem találtunk a trendekre. Az olcsó forint elvileg sok külföldi turistát vonzhat, de önmagában nem magyarázat. A forint és a küldő országok közötti árfolyam alakulása nem függ össze erősen azzal, hogy honnan érkezik egyre több turista. A forint árfolyama 2009 óta jelentősen gyengült az euróhoz képest, de például Németországból kevesebben jönnek, mint korábban. Lengyelországból pedig jóval többen, miközben a złoty-forint árfolyam nem változott sokat.

Magyarország még több látogatót is vonzhatna. Bár gyorsan növekedtünk a régiós versenytársainkhoz képest, még mindig viszonylag kevés turistát fogadunk. Második ábránk néhány európai országra mutatja a külföldi turisták által eltöltött vendégéjszakák számát a lakosság arányában. Az adatok alapján például minden magyar lakosra 1,2 külföldi vendégéjszaka jut. Látható, hogy különösen délnyugati szomszédainknál és Csehországban is ez a mutató sokkal magasabb.

A Magyarországra irányuló turizmus növekedése jó hír. Bár az országmarketing és az országimázs szerepe a turizmus alakulásában nem bizonyított, az országról külföldön kialakult kép hatással lehet a beutazók számára. Nem tudjuk, hogy ez hogyan fogja befolyásolni a trendeket, de reméljük, a pozitív folyamatok a jövőben is folytatódnak.