Szijjártó: 2019 végéig csatlakozunk a déli gázfolyosóhoz

2017.07.05. 13:35

2019 végére létrejöhet az új gázszállítási útvonal Magyarországra – mondta el szerdán Moszkvából telefonon nyilatkozva az MTI-nek Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter miután megállapodást írt alá a Gazprom vezérigazgatójával az ezzel kapcsolatos magyarországi fejlesztésekről.

Szijjártó azt mondta, a déli gázfolyosóhoz csatlakozás legreálisabb forgatókönyve az együttműködés az orosz állami energiavállalattal, amely megkezdte a Török Áramlat gázvezeték építését, mert Románia továbbra sem kétirányúsította a gázcsatlakozást, Horvátországban pedig továbbra sem épült cseppfolyós földgáz fogadására alkalmas terminál. A miniszter szerint nemzetbiztonsági érdek, hogy csatlakozni tudjunk, hogy meglegyen az összeköttetés a déli gázfolyósóhoz, hogy délről is tudjunk gázt vásárolni.

Bulgária és Szerbia már korábban aláírta az ehhez szükséges megállapodásokat, amelyek értelmében az év végéig tisztázni kell a belföldi fejlesztések finanszírozási kérdéseit, és 2018 végéig minden szükséges engedélyt be kell szerezni, hogy 2019 végére működni kezdhessen a Magyarországra Szerbia felől érkező vezeték, amelyen 8 milliárd köbméter földgáz érkezhet Magyarországra.

Moszkva először 2014-ben vetette fel a Török Áramlat megépítésének gondolatát, miután az Európai Unió az ukrajnai válság közepette blokkolta a Fekete-tenger alatt Bulgáriáig megépítendő Déli Áramlat projektjét. Az új vezeték tervét azonban  felfüggesztették , amikor a török légierő 2015 végén lelőtt egy Szíriában feladatot végrehajtó, de a török légteret megsértő orosz vadász-bombázót. A megvalósítás újabb lendületet vett, miután Moszkva és Ankara kapcsolataiban 2016-ban újabb enyhülés indult meg.

A két szárazföldi vezeték egyike kizárólag Törökországot látja majd el földgázzal. Ennek a kapacitása évi 15,75 milliárd köbméter, és 100 százalékban a Botas török állami kőolaj- és gázvállalat tulajdona lesz. A másik szárazföldi vezeték Európába szállítja az orosz földgázt Törökországon át. Ennek a 180 kilométer hosszú szakasznak 50-50 százalékos tulajdonosa a Gazprom és a Botas.