Business Talks '24
Üzleti konferencia
Az amatőr pénzügyi „szakértők” kapcsán általában a Redditet említik, amihez hozzájárult, hogy 2021 elején több részvény árát is az ottani lakossági befektetők nyomták fel az egekbe. Pedig a TikTokon is hatalmas népszerűséget élveznek a pénzügyi tartalmak, vagyis a FinTokok. A főleg befektetési és személyes pénzügyi tippeket tartalmazó videók 2022 elejére például már 10 milliárd megtekintés felett jártak. A FinTok ezzel mára egy külön ökoszisztémát jelent a platformon belül.
A probléma nem az, hogy jól futnak ezek a videók. Sokkal inkább az az aggasztó, hogy a felhasználók jelentős része nem tudja felmérni azok hitelességét, és hajlamosak tényként kezelni a hallottakat.
Egy kutatás szerint a Z-generációs amerikai felnőttek, azaz a 18–30 év közöttiek több mint harmada alkalmazott már a TikTokon kapott pénzügyi tanácsokat, míg képzett pénzügyi tanácsadóhoz csak 24 százalékuk fordult. Ez a korosztály tehát már jobban bízik a pénzügyi influenszerekben (más néven finfluenszerekben), mint az akkreditált szakemberek véleményében.
Érdekes, hogy a 30–45 év közöttieknek 13 százaléka vett igénybe pénzügyi tanácsokat a platformon, a 45–60 év közöttieknél 6%, a 60 év felettieknél pedig már csak 1% ez a mutató. Láthatóan a fiatalokat vonzza leginkább a felület, és ők azok, akik a beható pénzügyi ismeretek hiánya miatt kevésbé tudnak eligazodni az információk között. Hozzá kell tenni, hogy a legtöbb felmérés szerint az idősebbek sem tudnak sokkal többet a pénzügyekről, de sokuknak a TikTok világa annyira nehezen értelmezhető, hogy emiatt bizalmatlanok maradnak vele szemben.
Mielőtt még részletesen rátérnénk az aggályokra, érdemes megnézni, milyen pozitív hozadékai vannak a pénzügyi tartalmak tiktokos népszerűségének. Szerencsére ugyanis nem csak hátrányokról beszélhetünk.
Ezek a tartalmak sokakat késztetnek arra, hogy életükben először elkezdjenek aktívan gondolkodni a pénzügyeiken. Ez egy kifejezetten fontos cselekvés, egyfajta nulladik mérföldkő az anyagi biztonság felé vezető úton. A felnőttek többsége mégsem foglalkozik a pénzügyi tervezéssel, mert a téma szorongással tölti el őket, és úgy érzik, nincsenek meg a kompetenciáik a legkisebb lépések megtételére sem. Azzal, hogy közérthető tartalmakat tár a felhasználók elé, a TikTok pozitív erőként hathat ebben a kérdésben.
Sokan a TikTokon pótolják be azt a pénzügyi edukációt, ami elmaradt az iskolában.
Világszerte sok helyen jellemző, hogy az érettségizők nem rendelkeznek praktikus tudással a pénzügyek terén, mert a matematikaórák azokra már nem terjedtek ki az összetett egyenletek mellett.
Gyakran elhangzik pozitívumként az az érv is, hogy a TikTok pénzügyi tartalmai nemcsak edukálnak, de szórakoztatnak is. Ez vitathatatlanul hozzájárult a sikerükhöz, mert a felhasználók többsége egy jóbarátnak tekinti a tartalomgyártókat, ezért sokszor feltétel nélkül meg is bíznak bennük. Ez viszont már nem annyira jó.
Nem arról van szó, hogy ne lennének valóban hasznos tippek a felületen. A CNBC elemzéséből is az derült ki, hogy a legnagyobbat futó tanácsok többsége hiteles, egy bizonyos elérés felett ritkák az átverések. Ezek mellett azonban vannak persze olyan tartalmak is, amelyek teljesen elrugaszkodnak a valóságtól.
Az egyik ilyen sokmilliós elérésű elmélet szerint az amerikai központi bank minden embernek tart egy több millió dolláros bankszámlát, amiről a társadalombiztosítási szám megadásával lehet vásárolni. Az ilyen összeesküvés-elméleteknél a befektetésekkel, megtakarításokkal kapcsolatos tippek jóval összetettebbek, de emiatt súlyosabb következményekkel járhatnak. Az önjelölt szakértők kedvenc tippjei között van például a Tesla-részvények vég nélküli vásárlása, valamint a teljes tőzsde esésére való fogadás (az ún. shortolás).
Az iménti példákból is látszik, hogy a FinTok jóval összetettebb annál, minthogy kedves influenszerek hasznos tippekkel segítik követőiket és pótolják be együtt az iskolában elmaradt pénzügyi oktatást. A veszélyes tanácsok terjedése azért is jellemző a felületen, mert annak algoritmusa teljesen máshogy működik, mint például a Facebook, az Instagram vagy a YouTube esetében.
A TikTokon nagyon kevés követővel rendelkező felhasználók is könnyedén milliós megtekintéseket szerezhetnek egy jól eltalált videóval, míg a legtöbb platformon ez gyakorlatilag lehetetlen. Ez is nagyban hozzájárult a platform sikeréhez, hiszen egy átlagos fiatal is úgy érzi, elérhető közelségben van számára az ismertség.
Azonban a dolognak árnyoldalai is vannak. Sokkal könnyebben jutnak el milliókhoz megtévesztő, vagy egyszerűen pontatlan tanácsok, ami növeli az általuk okozott károkat. A FinTok berobbanását követően ráadásul sok olyan tartalomgyártó is elkezdett pénzügyi tartalmakat gyártani, aki előtte teljesen más témákban szólalt meg.
Így folyamatosan csökken azoknak a pénzügyi videóknak az aránya, amelyeket valóban hozzáértő emberek publikálnak. Mivel a belépési küszöb nagyon alacsony (bárki gyárthat ilyen anyagokat), a megoldás megtalálása sem egyszerű.
Szintén a népszerűségre való törekvés miatt másolják le sokan azokat a tartalmakat, amelyek bizonyítottan tetszenek a felhasználóknak. A gond csak az, hogy így sokszorosára nőhet egy buta pénzügyi tipp elérése, hiszen több száz, az eredetihez hasonló tartalom jelenik meg a felületen. Egy laikus így sok különböző tartalomgyártónál találkozik az adott tanáccsal és úgy gondolja, az biztosan nem lehet téves, ha ennyien állítják ugyanazt.
Amiről még nem beszéltünk, az az influenszerek javadalmazása. A FinTokon belül látványosan megugrott a fizetett tartalmak aránya. Vagyis már nem az történik, hogy valaki „kinevezi” magát szakértőnek és pénzügyi tanácsokat kezd osztani, hanem vállalatok fizetnek neki, hogy népszerűsítse a termékeiket.
Különösen aktívak a felületen a fintechcégek, köztük az online befektetési platformok, valamint a kriptotőzsdék. Az általuk kért promócióhoz általában kapcsolnak valamilyen edukációs tartalmat is, hogy érdekesebbé és hitelesebbé tegyék azt. Ezt a lehetőséget sok olyan vállalat is kihasználta, akinek nem lett volna szabad, így látványosan megszaporodtak a platformon népszerűsített piramisjátékok és kockázatos kriptovaluták reklámjai.
Egy kutatás szerint a tíz legnagyobb FinTok-influenszer minden hirdetett tartalom után forintra átváltva félmillió és 3 millió közötti összeget keres.
Ez erősen felveti az objektivitás hiányát, egyben rávilágít a tevékenység káros következményeire. A legnépszerűbb pénzügyi tartalomgyártók évente összesen 120–300 millió forintnyi összeget keresnek ezekkel az 1-2 perces videókkal.
Még nagyobb probléma, hogy sok influenszert aszerint fizetnek, hogy hány embert tud regisztrációra késztetni az adott szolgáltatónál. Vagyis mindannyiuknak közvetlen anyagi érdeke, hogy a követői igénybe vegyék a szolgáltatást, függetlenül attól, hogy az értékes-e vagy sem.
Az ilyen és ehhez hasonló aggályok miatt a TikTok tavaly betiltotta a károsnak ítélt pénzügyi szolgáltatások promócióját, de így is túl sok minden átmegy a rostán. Sokan folytatni tudták kártékony tevékenységüket, így a felhasználók továbbra is áldozatul eshetnek a megalapozatlan pénzügyi tanácsoknak. Nem kérdés, hogy további szigorításra lesz szükség.
A szerző a Peak tanácsadója.
Ez a támogatott tartalom a fintech.hu közreműködésével készült.
Business Talks '24
Üzleti konferencia
Rovataink a Facebookon