Trójai falovakkal védekeznek a bankok

2023.02.20. 12:05
Volt idő, amikor a bankok innovációs úttörőknek számítottak. Az elsők között kezdtek el számítógép-hálózatokat, telefonos szolgáltatásokat, belső webfelületeket használni. Közülük többen leragadtak ezen a szinten, mára korszerűtlen vállalatokká váltak. Vannak azonban olyanok is, akik lépést próbálnak tartani a kihívókkal.

A banki innováció gyengülését Chris Skinner, a pénzügyi technológiai szcéna egyik közismert szereplője, már több mint tíz éve, a neobankok megjelenése előtt felismerte. Miként arra rávilágított, 2000-ben a tíz legnagyobb amerikai bank átlagosan 1,6-szor említette meg az innováció kifejezést éves jelentésében. Ez a szám 2006-ban 6,5-re növekedett, majd jött a 2008-as gazdasági válság, és 2009-re mindössze 0,3-ra zuhant ez az érték.

Sokáig nem is volt prioritás a kutatás-fejlesztés a bankszektorban. Érthető módon a stabilitásra és a tüzetes kockázatkezelésre összpontosított minden hitelintézet. Az innováció viszont jelentős költségekkel és kockázatokkal jár, nagy a veszélye továbbá annak, hogy egy-egy kezdeményezés nem térül meg.

Az innovációnak tér kell

Egy nagyvállalatban egyébként is nehéz formabontó ötleteket megvalósítani, ha hiányzik az innovációs kultúra. A hosszú évek alatt felállított folyamatok és az előre kialakított üzleti tervek kevés mozgásteret hagynak az újnak és a váratlannak.

A soklépcsős hierarchia minél alacsonyabb szintjén születik meg egy ötlet, annál nehezebb lesz eljuttatni a döntéshozókhoz. Akkor pedig végképp ez a helyzet, ha nincsenek innovációs menedzserek vagy részlegek, amelyek adott esetben meg tudnák adni a szükséges kezdőlöketet. Erre még egy lapáttal rátesz az, ha stabilizálódik a versenyhelyzet a piacon, és ezért mérséklődik az innovációs kényszer. A vezetőknek nem érdeke eltérni a bevált üzleti praktikáktól – könnyebb a bejáratott mutatókat figyelni, mint új bevételi csatornák létrehozására törekedni.

A megfelelő környezet hiányában el is tűnhet az innovációs képesség. Az emberek, akik képesek újat alkotni, inkább olyan munkahelyekre távoznak, ahol kamatoztathatják tudásukat. Végül könnyen megtörténhet, hogy amikor igazán szükség lenne az innovációra, egyszerűen nincsenek meg a kellő kompetenciák a vállalaton belül. Ekkor pedig óriási költségek árán külső szakértőket kell bevonni, és át kell szabni az eddigi működést. De hogyan lehet ezt megakadályozni?

Ki kell emelni az innovációt a korlátozó keretek közül, és a vállalaton kívül ápolni azt.

Trójai falovak a neobankok között

A neobankok kezdeti térnyerése nagy ébresztő volt a bankoknak. Sokáig nem fordítottak megfelelő figyelmet az internetelérés és az okostelefonok terjedésére – fel sem merült, hogy sokkal fejlettebb, digitális ügyfélélményt is lehetne biztosítani mobilalkalmazásokon keresztül.

Az egyik visszatérő válasz erre a fenyegetésre egy saját digitális bank felvásárlása vagy létrehozása volt. Számos hitelintézet az utóbbi mellett döntött: teljesen tiszta lappal indítanak, és az alapoktól kezdve építenek fel egy önálló pénzügyi szolgáltatót.

Az úgynevezett digitális banki spinoffok teljesen új technológiára épülnek és új üzleti stratégiákat követnek, biztosítva a neobankokra jellemző árszabást és ügyfélélményt. Képesek az anyabanknál sokkal gyorsabban termékeket és szolgáltatásokat piacra dobni, valamint az anyabank által elhanyagolt ügyfélköröket is megszólítani. Rugalmas működésüknek köszönhetően egyszerűbben építik be a visszajelzéseket és alakítják stratégiájukat.

Bankok fiataloknak, vállalkozóknak és mindenkinek

Rengeteg kezdeményezést ki lehetne emelni a hagyományos bankok digitális törekvései közül. Lengyelországban az mBank a lakossági piac közel 15 százalékát lefedi, Kanadában pedig a Tangerine több mint 5 százalékos részaránnyal büszkélkedik. Ezek azonban több évtizedes történettel rendelkező bankok, amelyek később álltak át digitális modellre.

Kuvait első digitális bankja például éppen egy hagyományos szereplőnek köszönhető. A 2021-ben elindított Weyay Bank a National Bank of Kuwait alá tartozik. Elsősorban a fiatalokat próbálja behálózni igényeikre szabott, teljesen digitális szolgáltatásaival. Nem titkolt célja, hogy megszerezze a jövő ügyfélbázisát, ezzel is bebiztosítva a bank pozícióját a piacon.

A NatWest Bank az Egyesült Királyság egyéni vállalkozói, valamint mikro-, kis- és középvállalkozásai számára hozta létre a Mettle-t. Ez egy klasszikusan elhanyagolt réteg a bankszektorban, lévén nem tartogat olyan profit lehetőségeket, mint a többi ügyfélkör. A Mettle viszont – kizárólagosan digitális mivoltának köszönhetően – képes költséghatékonyabban működni.

Említésre méltó még a Standard Chartered hongkongi projektje, a Mox is. Ez már egy valódi kihívó bank. Létrejöttét erősen inspirálták a modern neobankok, valamint a teljes lakossági piacot próbálja kiszolgálni. Fejlett digitális élményt, rugalmas hitelezést, vonzó pénzvisszatérítést és számos kényelmi funkciót kínál.

A magas színvonal a növekedésben is megmutatkozik. A Moxnak működése első évében 160 ezer ügyfele volt, a másodikban már 400 ezer – ez egy év alatt két és félszeres növekedés, már lefedi a hongkongi lakosság több mint 5 százalékát.

Garantált siker? Nem feltétlenül

A biztató projektek mellett vannak csalódást keltő történetek is. Az innováció kockázatos, ahogy arról már volt szó. A jelentős befektetések hozhatnak sikereket és kudarcokat is – nem garantált a megtérülés.

Ennek egyértelműen példája a Goldman Sachs. A főként befektetési bankként ismert vállalat a lakossági piacon próbálta megvetni a lábát Marcus nevű digitális bankjával. Az ügyfélszerzés jól is ment. Az Egyesült Államokban 13 millió felhasználó több mint 100 milliárd dollárt, az Egyesült Királyságban pedig több mint 500 ezer ügyfél 25 milliárd fontot helyezett el a pénzintézetnél. A nyereség azonban nem jött el, és a költségek is csak gyarapodtak. 

A Goldman Sachs lakossági üzletága, amelynek része a Marcus, 2019 óta 5 milliárd dollár mínuszt termelt. Sajnos a jövő sem fényes, mivel az évek során bebizonyosodott, hogy a vállalaton belül egyszerűen nincs meg az a megfelelő lakossági szaktudás, ami az igencsak nyereségesen működő versenytársakat jellemzi.

A Goldman Sachs el is engedte lakossági banki álmait.

Felfüggesztette és feldarabolta a Marcust. Jelenleg különböző részlegeken próbálják hasznosítani az egyébként színvonalas szolgáltatásokat. A digitális bank folyószámla-megoldása csak vagyonos magánszemélyeknek, valamint egyes vállalati ügyfelek alkalmazottainak lesz elérhető. A nagyon sikeres megtakarítási számlát és a robottanácsadó szolgáltatást is csak a vagyonosoknak kínálják majd. A cél az, hogy enyhítsék az óriási veszteségeket.

A szerző a Peak tanácsadója.

Ez a támogatott tartalom a fintech.hu közreműködésével készült.