A csatlakozó országokban a vásárlóerő a felét sem éri el az ausztriainak

MTI
2003.04.24. 10:26
Az Európai Unió leendő közép-európai tagországainak többségében az egy főre jutó vásárlóerő még a felét sem éri el az ausztriainak. Az osztrák vásárlóerőt 100-nak véve a magyarországi mutató például mindössze 26,9 pont. Mindez a RegioPlan Consulting osztrák kutatóintézet tanulmányából derül ki.

Az összehasonlításba bevont tagjelölt országok közül az egy főre jutó vásárlóerő mindössze Szlovéniában éri el - 55,5 ponttal - az ausztriai szint felét. A második helyen álló Csehországban is már csak 41,9 pont, Horvátországban pedig 35,5 pont a vásárlóerő az ausztriaihoz viszonyítva.

A lista végén két balti állam, Litvánia és Lettország, valamint két balkáni ország, Románia és Bulgária kullog: ezekben a fejenkénti vásárlóerő még a 20 százalékát sem éri el az osztrák mutatónak.

A kelet-európai országok között mutatkozó különbséget illetően a bécsi intézet megállapította, hogy minél közelebb fekszik egy ország az Európai Unió "magövezetéhez", annál gazdagabb. Így például Csehország, Szlovénia, Nyugat-Magyarország vagy akár Lengyelország is a tehetősebb kelet-közép-európai "országok" közé tartozik, míg Bulgária, Románia vagy a balti országok a legszegényebbek között vannak.

Szembeötlőek az Ausztria és a tagjelöltek közti különbségek a részterületek elemzésekor. Egy átlagos osztrák háztartás például jövedelmének mindössze 18 százalékát költi élelmiszerre, beleértve a házon kívüli étkezést is, míg a leendő tagországokban ez 27 (Szlovénia) és 50 (Litvánia) százalék között mozog.

A RegioPlan szerint a szakadék még nagyobb, ha nem számítjuk bele az éttermi étkezések költségét, mivel ez utóbbiak nagyságrendje Ausztriában többszöröse a tagjelölt országokban mért hasonló kiadásoknak.

Pontosan fordított a helyzet viszont a lakhatási kiadásokban, fűtés nélkül: lakhatásra az átlagos osztrák háztartás a bevételének 17 százalékát költi, míg az utána következő horvát háztartás csak 12, a szlovén pedig 11 százalékát. A legolcsóbb a lakás Szlovákiában, ahol kiadások 7 százaléka megy el erre a célra.