Egyre költségesebbek a légitársaságok törzsutasprogramjai

MTI
2004.01.15. 15:12
A legnagyobb belga légitársaság, az SN Brussels Airlines statisztikája szerint a világon immár 92 ilyen program létezik. Ezeknek összesen 120 millió tagja van (köztük 74 millió amerikai és 24 millió európai), s 27-28 százalékuk számít "aktívnak", azaz olyan utasnak, aki az elmúlt egy évben legalább egyszer utazott repülőgéppel. Az alapelv egyszerű: minél többet repül valaki az adott légitársaság gépeivel, annál több mérföldet (kilométert, pontot, stb.) gyűjt, s ezeket egy adott szint elérése után beválthatja ingyenes repülőjegyekre. Csakhogy ma már nem csak repüléssel, de hitelkártya-használattal, autókölcsönzéssel, telefonálással, szállodai szobafoglalással is lehet pótlólagos mérföldekre szert tenni, sőt: a repülés részaránya mostanra 60 százalékra süllyedt ebben az egész rendszerben.

A törzsutasprogramok nagyon hatékonyak az utasok hűségessé tételében, de a légitársaságok szempontjából van két hátrányuk: először is egyre többe kerül fenntartásuk, a különböző forrásból származó jutalompontok regisztrálása, másrészt túlontúl megnőtt az utasok számláin lévő pontok, mérföldek mennyisége. A belga légitársaság adatai szerint 20 év alatt a sok millió utas világszerte összesen 9,77 trillió (azaz 9,77 milliárdszor egymilliárd) mérföldet gyűjtött össze, amiből 8,55 trillió még mindig felhasználásra vár. Ez utóbbi értékét 765 milliárd dollárra becsülik: ha ezt a törzsutasprogramok tagjai mind átváltanák ingyenes repülőjegyekre, az az egész légi közlekedési szektort térdre kényszerítené. Egyébként a "fapados" légitársaságoknak általában nincs törzsutas-programjuk: nyilván úgy gondolják, hogy alacsony jegyáraik úgyis hűségessé teszik utasaikat.