Olaszországban gyengült a fogyasztói bizalom

MTI
2004.01.22. 14:10
A Parmalat tejipari konszern csődje és a folyamatos közlekedési sztrájkok miatt idén januárban rekordmélységbe zuhant az olasz fogyasztók bizalma - tette közzé az ISAE kutató intézet. Az ISAE bizalmi mutatója - a szezonális és egyéb kiigazításoktól megtisztítva - 102,6 volt januárban a lefelé módosított decemberi 104,6-ot követően. - A fogyasztó bizalmat jelző mutató romlása árnyékot vet az egyébként is meglehetősen bizonytalan lábakon álló fellendülésre - jelentette ki David Brown, a londoni Bear Stearns vezető közgazdásza. A januári adatok a legrosszabbak azóta, hogy 1996-ban elkezdődött a sorozat, s ez a Parmalat-botrány mellett a közlekedési sztrájkok számlájára írható - mondták a kutatók.

Az olasz fogyasztók már 2003 végén negatívan nyilatkoztak az inflációról és családi kasszájukról, miután nem sokkal karácsony előtt felfedezték a több milliárd eurós csalást a Parmalatnál. - A fogyasztók minden esetben érzékenyen reagálnak, s ez különösen érvényes az olaszokra, ezért a Parmalat-ügy hatásai a következő hónapokban érezhetők lesznek - jelentette ki Brown. Az ISAE 2000 fogyasztót kérdezett meg január 2-16 között, s ebből kiderült, hogy az olaszokat aggasztják a megtakarítási kilátások, az erre vonatkozó index 65-re esett januárban a decemberi 76-ról. Közben a Corriere della Sera arról számolt be, hogy monacói források megerősítették: Calisto Tanzinak, a Parmalat alapítójának, volt vezetőjének másfél milliárd eurós számlája van Monacóban.