Jól fogytak a hazai termékek

MTI
2004.05.18. 08:34
A hazai gyártású élelmiszerek és italok piaci aránya Magyarországon 90 százalékos volt tavaly - tájékoztat az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) 2003-ról készített összegzése. Az élelmiszer- és italipari ágazatba sorolt vállalkozások összes értékesítésén belül a belföldi eladás aránya volt a meghatározó a múlt évben mintegy 80 százalékos aránnyal - ismerteti az elemzés.

Az épített kereskedelemben, azaz a boltokban 2003-ban fogyasztói áron az élelmiszer- és italipari termékek forgalma mintegy 1.800 milliárd forint volt. Ebből az import termékek részesedése 180 milliárd forint. A belföldi eladásokból termelői célú felhasználásra 38 százalék, míg lakossági fogyasztásra 62 százalék került. A 10 százalékos importkínálaton belül az átlagosnál lényegesen magasabb volt az édesipari, egyes tejipari, továbbá szeszipari termékek, valamint a hobbiállat-eledel, ételízesítők, levesporok és reggeli ételek részesedése.

A kereskedelem hazai beszerzésű forgalma 1.620 milliárd forint volt tavaly, ami ipari termelői áron számítva mintegy 1.300 milliárd forintot tett ki. A két összeg közötti különbség az árrés, amiben azonban nincs benne a kereskedelemnek fizetett úgynevezett szolgáltatási díj. Az élelmiszeripari cégek érdekérvényesítő képessége az ÉFOSZ szakértői szerint gyenge. Az élelmiszereket értékesítő 12 legnagyobb magyar kereskedelmi és beszerzési társaság adja a teljes élelmiszer- és italipari termékvolumen hazai beszerzési értékének 85 százalékát. A piackutatók felmérése szerint a kereskedelmi márkás termékek forgalmi részesedése 2003-ban már meghaladta a 25 százalékot.