Átalakulás előtt az orosz légipiac

MTI
2004.06.22. 14:39
"10-15 éven belül már csak öt nagy légifuvarozó lesz Oroszországban" - jósolta a Delta Airlines Moszkvában lévő képviselője, Hans Wicks egy légiforgalmi konferencián. Az új helyzetben az Aeroflot a belföldi forgalomban is az élre akar törni. Az 1923-ban létrehozott Aeroflot valamikor a világ legnagyobb légitársasága volt: évente több mint 100 millió utast szállított. A Szovjetunió felbomlása után az Aeroflot helyén 400 kis légitársaság jött létre, amelyek jó része nem volt életképes, mert nem volt tőkéjük a korszerűsítéshez. 1991 óta több mint 1000 repülőteret zártak be, ami különösen a sarkkörön túli és a szibériai városokat érintette érzékenyen.

Ugyanakkor csupán Oroszországban még mindig 96 légitársaság van, a többi köztársaságban összesen 79. Ukrajnában például 28, Kazahsztánban nyolc, Azerbajdzsában és Örményországban négy-négy légiforgalmi társaság létezik, csak azokat számolva, amelyek 20 utasnál többet szállítanak. Az orosz légitársaságok legnagyobb problémája, hogy a régi, korszerűtlen Tupoljev és Iljusin gépeket egyre kevesebb nyugat-európai repülőtér fogadja. A flotta elöregedése, és a modern repülőterek hiánya fékezi az orosz légipiac bővülését, ugyanakkor az állam magas vámokkal védi a hazai repülőgépipart a nyugati konkurenciától - mondja Szergej Koltovics, az Aeroflot menedzsere.

Sok légitársaságnak gondot okoz a biztonsági előírások betartása is, ugyanakkor már számos olyan légicég van, amely a biztonságosságot, a megbízhatóságot és a pontosságot tekintve megfelel a nemzetközi normáknak. Ilyennek tartják a szakértők többek között az orosz Aeroflotot, a Pulkovo Aviationt, az East Line-t, a Transaerot, valamint a belföldi piacon vezető Siberian Airlines-t, de vannak ilyen légitársaságok Ukrajnában és Örményországban is.