Átadták az M30-as utolsó szakaszát

MTI
2004.12.02. 15:34
Megindult a forgalom az M3-as autópályát Miskolccal összekötő M30-as autópálya utolsó, mintegy 16 kilométer hosszúságú szakaszán. Az új utat Gyurcsány Ferenc miniszterelnök adta át a Miskolc határában lévő felsőzsolcai végcsomópontnál csütörtökön. Az M30-as része az egységes matricás rendszernek, az út üzemeltetője az Állami Autópálya Kezelő Rt. Az autópályával és a szintén csütörtökön átadott, a 3-as számú főúttal kapcsolatot teremtő 304-es számú főúttal teljessé vált a Miskolc déli és keleti városrészeit elkerülő gyűrű, így tehermentesült a 3-as számú főút városi átkelési szakasza.

A Miskolcot elkerülő szakaszt díjmentesen vehetik igénybe az autósok, akik csütörtök éjfélig matrica nélkül használhatják a most elkészült M30-ast is.

Az összesen 24 kilométer hosszúságú M30-as két és fél év alatt készült el. A sztráda alapkövét 2002. április 4-én helyezte el Emőd határában, az M3-as autópálya leágazásánál Fónagy János, az Orbán- kormány közlekedési és vízügyi minisztere, a kivitelező pedig a Vegyépszer Rt. és a Betonútépítő Rt. alkotta Magyar Autópálya Építő Konzorcium volt.

Az eredeti tervek szerint tavaly november végén kellett volna átadni az M30-ast teljes hosszában, ám az építkezés a földterület kisajátítása körül kialakul problémák miatt egy évet csúszott.

Az út építése mintegy 52 milliárd forintba került, lényegében ez az ország legdrágábban megépült autópályája. Míg az M3-as két évvel ezelőtt átadott Füzesabony-Polgár közötti szakasza kilométerenként nem egészen 1,1 milliárd forintból jött ki, itt egy kilométer költsége meghaladta a 2 milliárdot.

Szakemberek ezt elsősorban a nehéz terepviszonyokkal indokolták, de az eredeti tervekhez képest jelentősen megváltozott az út műszaki tartalma is. Mindezek miatt nőtt meg a nettó 45 milliárd forintos beruházási költség több mint 8 milliárd forinttal.

Összességében négy csomópont és 23 műtárgy épült, az út háromszor keresztez vasútvonalat, és a Sajó fölött is készült egy híd.