Új autók: magához tért a magyar piac is

Napi Online
2005.07.13. 09:12

A hónapok óta tartó csökkenés után júniusban nőttek az európai újautó-eladások az egy évvel korábbihoz képest, ám a féléves összesített mennyiség így is elmaradást mutat. Magyarországon hasonló a helyzet. A májusban sztrájkoktól sújtott, komoly visszaesést elszenvedő olasz autópiac magára találása (18 százalékos növekedés), illetve a német- és francia- és spanyolországi eladások növekedése sikeresen ellensúlyozta a brit értékesítések közel 5 százalékos csökkenését - ezzel magyarázható, hogy az európai (EU+EFTA) gépkocsieladások júniusban 4,5 százalékkal múlták felül az egy évvel korábbit. A júniusi, 1,546 millió autóval együtt az első félévben összesen 8,201 millió kelt el, ami 1,1 százalékkal kevesebb a 2004 hasonló időszaki adatánál.

Az új EU-tagországokban összesen 4,2 százalékos növekedés következett be júniusban (71,5 ezer autó). A legnagyobb piacnak számító Lengyelország a maga szerény, 0,2 százalékos emelkedésével visszatért az emelkedő trendhez, bár a féléves kumulált adatok így is 32,8 százalékos visszaesést mutatnak. Az első hat hónapban az új uniós tagállamokban 386,7 ezer gépkocsi talált gazdára, az egy évvel korábbinál 14,4 százalékkal kevesebb. Ezen országok második legnagyobb autópiacán, azaz hazánkban a hatodik hónapban 20,1 ezer autót sikerült eladni, ami éves összevetésben 8,5 százalékos növekedést jelent. A január-júniusi, 95,8 ezer kocsi ugyanakkor így is 8,2 százalékkal kevesebb a 2004 első félévében eladottnál. A harmadik legjelentősebb piacon, Csehországban több mint 7 százalékkal 13 ezerre csökkentek az eladások, a közel 78 ezres féléves mennyiség azonban 7,8 százalékkal nagyobb az egy évvel azelőttinél. A leglátványosabb ugrást Lettország produkálta, ott júniusban az egy évvel korábbinál közel kétszer több kocsit, egészen pontosan 1432 darabot sikerült eladni.