Tíz éves mélypont a nyugat-európai autóeladásban

MTI
2005.11.16. 12:24
Újabb autóipari szakmai szervezet, ezúttal a nyugat-európai autógyártók brüsszeli székhelyű szövetsége (ACEA) tett közzé csalódást keltő adatokat az autópiacról: tíz év óta az idei október volt a legrosszabb Nyugat-Európában az új autók értékesítésében. Az EU új kelet-európai tagországait nem számítva az eladások 2,6 százalékkal visszaestek az egy évvel korábbihoz képest, miután szeptemberben még rekord számú autót helyeztek forgalomba, 2,1 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Hasonló értékelést tett közzé hétfőn a német ágazati szövetség (VDA) is.

Az eladás elsősorban Nagy-Britanniában, Franciaországban és Spanyolországban csökkent, a brit gazdasági növekedés lassulása, a magasabb kamatok, a drágább üzemanyag, a spanyolországi sztrájkok miatt.

Októberben - megtörvén a négy hónapja tartó növekedés lendületét - a 15 régi tagországban, valamint Norvégiában, Svájcban és Izlandon - 2,6 százalékkal 1,11 millióra csökkent az eladás, igaz, a legnagyobb piacon, Németországban nőtt az értékesítés. Az októberi visszaeséssel együtt az első tíz hónapban az egy évvel korábbinál 0,3 százalékkal kevesebb, 12,98 millió autót helyeztek forgalomba Nyugat-Európában.

A nyugat-európai autópiac a jelek szerint továbbra is igen bizonytalan, és semmi esetre sem fog használni neki az Európai Központi Banktól belátható időn belül elképzelhető kamatemelés.

A nemzetközi autópiac egyelőre nemigen változik: a gazdagabb vevőket megcélzó gyártók rendületlenül jól teljesítenek - a BMW az idén is rekord értékesítésre számít -, habár náluk is érezhető már valamelyes árverseny, miközben a tömeggyártók, minden költségcsökkentő és piacmegdolgozó igyekezetük ellenére, tovább szenvednek a gyenge fogyasztói piacon.