Sok csokinyuszit veszünk

MTI
2006.04.14. 09:25
Magyarországon mintegy 2800 tonna csokoládé figurát és 500-600 tonna tojásdrazsét vásárolnak Húsvét előtt. Az eladott figurák mennyisége kis mértékben növekszik a folyamatosan bővülő választék miatt.

A gyártók gondolnak a legszegényebbekre is az alacsonyabb önköltségű, kakaós masszából készült termékek piacra vitelével - mondta Halbritter Mátyás a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke.

Idényjellegű csokoládé figurából évente mintegy 7.000 tonna fogy és ennek mintegy 40 százaléka a csokoládéból, vagy kakaó masszából készült nyuszi, bárány és csibe.

A húsvéti édességek átlagára a tavalyihoz képest lényegében változatlan maradt, de az árak nagy szóródást mutatnak a minőségtől, a márkától és az értékesítési helytől függően - magyarázta a szövetség elnöke.

Halbritter Mátyás hozzátette: azt ma már nehéz megmondani, hogy mi az import termék, és mi a hazai gyártás, hiszen a meghatározó édesipari gyártók specializálódnak. A Kraft például külföldön gyártja a csokoládé figurákat, a Nestlé viszont a diósgyőri gyárában és innen szállít más országba is. A közép-európai régióban egyébként nagyon hasonló az idényjellegű édességek fogyasztásának szokása, talán csak a magyarok által kedvelt szaloncukrot kivéve.

A Magyar Édességgyártók Szövetsége a piac 85-90 százalékát képviseli, hiszen tagjai a sok kisebb termelő mellett az összes meghatározó gyártó. A szövetség számításai szerint a hazai édességpiac termelői áron mintegy 100 milliárd forint, és gyakorlatilag az export és az import aránya megegyezik. Az ágazat mintegy hét-nyolcezer főt foglalkoztat.