Demos az állami és a vállalati felelősségvállalásról

MTI
2006.05.26. 16:20
Az állam koordináló funkciója hatékonyan segítheti az üzleti szféra társadalmi felelősségvállalásának fejlődését - hangzott el a Demos Magyarország Alapítvány sajtótájékoztatóján pénteken Budapesten.

Az állam és a vállalkozások társadalmi felelősségvállalásának kapcsolatáról szóló, Több mint üzlet című konferencia alkalmából tartott sajtótájékoztatón a Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás (Corporate Social Responsibility - CSR) jelenlegi helyzetét és szabályozási rendszerét ismertették a résztvevők.

Dessewffy Tibor, a Demos Magyarország Alapítvány elnöke a CSR-ral kapcsolatban szólt arról, hogy miközben Magyarországon jelen van egy antikapitalista retorika, egyre több piaci szereplő ismeri fel, hogy belső működésében, valamint működésének helyi és országos kontextusában fontos társadalmi szereplőként tud megjelenni. A változás lényege, hogy a vállalatok a profit-maximalizálás számos módja közül egy társadalmi értékekkel telített utat válasszanak akár a fogyasztói nyomás, akár a belső elvárások miatt - mutatott rá.

Hozzátette: a vállalatok felismerik, hogy az ár és a minőség mellett egyre fontosabb, hogy milyen hatást fejtenek ki környezetükre, továbbá a károsakat megpróbálják-e csökkenteni, megszüntetni, vagy ellensúlyozni.

A CSR koncepciója szerint a vállalatok szociális és környezeti szempontokat integrálnak üzleti működésükbe, és ezek mentén alakítják kapcsolataikat azokkal a csoportokkal, amelyeket tevékenységük érint.

Simonyi Ágnes, a Foglalkozáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium helyettes államtitkára kiemelte: márciusban kormányhatározat született, amely erős kormányzati elkötelezettséget jelez az ügy előmozdítására Magyarországon. A határozatban kiemelt feladat a vállalati felelősségvállalás ösztönözése minél több területen, a társadalmi párbeszéd élénkítése, valamint a szemléletformálás és a jó gyakorlatok terjesztése - tette hozzá.

A Demos Magyarország Alapítvány tanulmányt készített azzal a céllal, hogy az üzleti szféra önkéntes társadalmi felelősségvállalása elméletének, szabályozásának és gyakorlatának bemutatásával konkrétabbá tegye a témában folyó közéleti diskurzust. A tanulmány elsősorban a CSR promóción és marketingen túlmutató formáit ismerteti.

Jelenleg mintegy 35, Magyarországon tevékenykedő vállalat készít, vagy az elmúlt öt év alatt legalább egyszer készített környezeti, illetve fenntarthatósági, és ennek részeként CSR-jelentést - olvasható a tanulmányban.