Ferihegyet muszáj fejleszteni

MTI
2006.06.08. 16:32

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt., valamint a brit BAA magyarországi leányvállalata, a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. között múlt évben megkötött részvény-adásvételi szerződés 2011-ig évekre lebontva tételesen felsorolja a tervezett és kötelezően végrehajtandó fejlesztési projekteket, összesen 260,6 millió euró (jelenlegi árfolyamon 68,499 milliárd forint) értékben.

Amennyiben - amint ez már majdnem bizonyos - a spanyol Ferrovial lesz a BAA új tulajdonosa, az nem változtat a Budapest Airport Zrt. közvetlen tulajdonosi körén. A BUD Holding Vagyonkezelő Zrt.-nek változatlan marad a szerződésben rögzített fejlesztési kötelezettsége.

2006-ra például 14,5 millió euró, jövőre 68,9 millió euró, 2008-ban 65,3 millió euró a szerződésben vállalt fejlesztési ráfordítás. Azt követően 2009-ben 34,7 millió euró, 2010-ben 36,3 millió euró, 2011-ben pedig 40,9 millió euró fejlesztést kell teljesítenie a Budapest Airport Rt. többségi tulajdonosának.

A vagyonkezelői szerződés nemcsak a fejlesztéseket írja elő, hanem fenntartási kötelezettséget is ró a BAA leánycégére, amihez 75 millió euró teljesítési bankgaranciát tett le a tulajdonos. Ebből a garanciából hívják le többek között azt a kötbért, amelyet akkor fizet a fő részvényes, ha nem tesz eleget fejlesztési kötelezettségeinek. A teljesítést a KVI ellenőrzi és kötbér kifizetése esetén a bankgaranciát fel kell töltenie a tulajdonosnak.

A szerződések szerint a részvényesi megállapodást a 75 éves vagyonkezelői szerződés ideje alatt nem lehet egyoldalúan felmondani.