Túl sok a bevásárlóközpont és a hipermarket

MTI
2001.09.13. 17:52
A Magyarországon működő 52 bevásárlóközpont és 40 hipermarket együttes alapterületét figyelembe véve túlkínálat jellemzi a piacot - hangzott el a GfK Piackutató Intézet által rendezett, A bevásárlóközpontok és hipermarketek terjeszkedésének hatásai című konferencián csütörtökön. A GfK közleménye szerint Horváth Zsuzsanna, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára a konferencián elmondta: egyenlőtlenül oszlik meg a kínálat, és sok vonatkozásban nem igazodik a kereslethez. Ezt bizonyítja például, hogy Budapesten 31, vidéken viszont mindössze 21 bevásárlóközpont működik, és a hipermarketek első nagy hulláma szintén a fővárosra vagy környékére fókuszált. Jelenleg nyolc bevásárlóközpont épül az országban, további tizenkilenc nyitását pedig jövőre tervezik. A hipermarket láncok bővítése is várhatóan folytatódik, és a jelenlegi 40-es boltszám néhány év alatt várhatóan megduplázódik - vélik a piackutatók.

A konferencián elhangzott, hogy általában 100-150 ezer lakos képes eltartani egy-egy nagy eladóterű üzletet. Így Magyarországon elvben összesen 65-100 ilyen létesítmény tud megélni - derül ki az összefoglalóból. Nemzetközi összehasonlításban a Magyarországon 100 lakosra jutó 14 négyzetméternyi bevásárlóközpont kiemelkedik a közép-európai átlagból, több, mint a németországi 9,7, de kevesebb, mint az ausztriai és angliai 21 négyzetméter. A fogyasztási cikkek hazai kereskedelmi forgalmából a bevásárlóközpontok jelenleg 15 százalékkal részesednek, és az MBSZ előrejelzése szerint ez az arány a következő tíz év alatt megduplázódhat. Ez a növekedés némileg a szupermarketek és lánchoz nem tartozó kisebb boltok, nagyobb mértékben pedig a szervezetlen kereskedelem rovására megy végbe. Ugyanakkor az eladótérből kialakult túlkínálat a shopping centerek és hipermarketek egymás közti versenyét is kiélezte.