Szabolcs
20 °C
35 °C

A kkv-k azt se tudják, hogy mi lesz holnap

2013.10.03. 13:51

A kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) több mint a fele az adott évre, vagy maximum csak egy-két évre tervez előre, 18 százalékuk pedig egyáltalán nem szokott stratégiai tervet készíteni – derül ki a CIB Bank megbízásából készített reprezentatív felmérésből.

A megkérdezett kkv-knak csak kis része, 3 százaléka tervez öt évnél hosszabb időre - olvasható a felmérésben, amely szerint a magyar kkv-k 80 százalékának van üzleti terve, a válság hatására azonban mindössze 37 százalékuk módosította azt.

Az a stratégia, hogy nincs stratégia

A kutatás szerint a vizsgált vállalatok 86 százaléka magyar tulajdonban van, háromnegyedénél a cégvezető egyben a tulajdonos is, közel felét pedig egyetlen vezető irányítja.  A hazai kkv-k közel húsz százaléka egyáltalán nem rendelkezik stratégiával, ami az árbevételük és méretük alapján meglepő adat.

A stratégiával rendelkező vállalatok között lényeges eltérések vannak az időtáv tekintetében: 35 százalék esetében az üzleti terv az adott évre szól, 1-2 évre csak 24 százalék tervez, 3-5 évre 18 százalék és mindössze 3 százalék gondolkodik öt évnél hosszabb időtávban.

Az utódlás se téma

Az utódlás tervezését illetően is csak kismértékben tudatosak a cégvezetők, a megkérdezett vállalatok kétharmadánál nincs arra vonatkozó elképzelés, hogy ki veszi át a stafétabotot. Az összes megkérdezett 34 százaléka gondolkodott már az utódlás kérdésén, a cégekben pedig tulajdonosként is jelen lévő cégvezetők közel fele (47 százalék) tett így.

A tulajdonos-vezetők 54 százaléka már ki is jelölte az utódot. Az ő esetükben 84 százalékban marad családon belül a cég vezetése. Az egyvezetős vállalkozások jellemzően magasabb arányban gondolkodtak már el az utódlás kérdésén, mint a több vezető irányítása alatt működő cégek - olvasható a CIB közleményében.

A kkv-k vezetői a cégvezetés során a legfontosabb prioritásnak a vállalat működésének stabilitását tekintik, emellett szintén fontos a piaci pozíció megtartása és javítása is. A vállalat növekedését a válaszadók 70 százaléka tartja fontosnak.