Járai új befektetőket keres

2009.02.26. 07:26
Hatalmas slágernek bizonyult a CIG Közép-európai Biztosító Zrt. unit-linked biztosítása, mely tavaly a negyedik negyedévben piacvezető lett az új kötések összállományát tekintve. A biztosító megérezte a válságot, de azért nem roppant meg, mint gigantikus európai vetélytársai, viszont új befektetőket keres.

Hét hónappal az első szerződés után piacvezető lett a CIG Közép-európai Biztosító az új kötésű befektetési biztosítások területén. Az utolsó negyedéves adatok szerint október-decemberben csaknem 1,5 milliárd forintot fektettek az ügyfelek a CIG termékébe, ami a teljes állomány 17,15 százalékának felel meg.

Pedig a CIG korábbi tervei közt még az szerepelt, hogy öt év múlva szeretnének elsők lenni a magyar piacon az új értékesítés tekintetében. Ám úgy tűnik, sikeresnek bizonyult mind a termék kialakítása, mind az értékesítési partner, a Brókernet kiválasztása.

Hogy egy cég piacvezető tudjon lenni, ahhoz a lehető legmagasabb átlagdíjat kell elérnie - mondta Horváth Béla, a cég vezérigazgatója. Nos, a cégnek sikerült átlagdíj tekintetében is mindenkit maga mögé utasítania: az utolsó negyedéves statisztika szerint átlagosan 535 965 forintot fizettek be az ügyfelek. Ráadásul ez csak a vállalt havi befizetésekből jött össze, az egyszeri befizetésekkel együtt az egymillió forintot közelíti a tagonkénti állománydíj - tett hozzá Járai Zsigmond, a felügyelőbizottság elnöke.

Természetesen mindez azzal jár együtt, hogy a termék nem túl széles körben elterjedt:három hónap alatt körülbelül 2 700, az augusztusi kampány óta pedig nagyjából 4 500 ügyfelet szerzett magának a biztosító. Hogy ez mennyire köszönhető a neves gazdasági-közéleti alapítók hírnevének és mennyire a termék kialakításának, azt szinte lehetetlen megmondani.

Sokat számított viszont, hogy a vezérigazgató már korábbi munkahelyein is sikeresen működött együtt a Brókernettel, akik e biztosítás terjesztésében is kiemelkedő szerepet játszottak. Azt azonban a cég is elismerte, hogy a bevallottan magas jövedelműeket (a társadalom felső 5-10 százalékát) megcélzó unit-linked biztosítással hosszú távon nem lehet a piacvezető szerepet tartani az új szerzések piacán, ezért is vezették be az új "Pannónia Alkony" életbiztosítást, mely főleg az idősebb korosztálynak szól, mivel szolgáltatásként az ügyfél temetésének lebonyolítását is magában foglalja.

A válság természetesen a CIG-nél is éreztette hatását, ám korántsem volt olyan megrázó, mint az ING, a Fortis vagy az AIG esetében, amelyeket államilag kellett megtámogatni, hogy elkerüljék a csődöt. Kiesett viszont a tulajdonosok közül a Lehman Brothers, ezért egyelőre azt sem lehet tudni ki az új tulajdonosa a csődbe került egykori pénzintézet hat százalékos pakettjének. Újabb problémaként merült fel, hogy megroppant a világ legnagyobb viszontbiztosítója, a Swiss Re is, mely helyett új partnereket kellett keresni.

Bár a céget nem fenyegeti az összeroppanás, az ágazat tőkeigénye miatt a növekedési ütem komolyan megsínylené, ha nem sikerülne újabb tulajdonosokat szerezni. Éppen ezért szükség volt válságforgatókönyvre. Első körben, még novemberben történt egy 4 millió eurós tőkeemelés a cégben a tulajdonosok részéről. Második körben két változatot is ki kellett dolgozni az idén tavasszal induló romániai terjeszkedés megvalósításra - attól függően, sikerül-e addig újabb tőkét szerezni, vagy sem. Bár Járai Zsigmond egyelőre nem árult el konkrétumokat, bízott abban, hogy akár már márciusban be tudja jelenteni, kik lépnek a Lehman, illetve a Swiss Re örökébe.