Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A Tesco őrzi első helyét

2009.04.06. 11:00
A Tesco, CBA és Coop áll a legnagyobb forgalmú élelmiszert értékesítő kiskereskedelmi láncok 2008. évi ranglistájának élén. A Tesco 602,0 milliárd forint forgalmat ért el tavaly, az előző évi 554,9 milliárd után. A lista végén álló északkeleti regionális lánc, a Héliker 9,0 milliárd forint bevételt könyvelhetett el.

Az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja folytatódik, a vásárlói igények változásainak megfelelően. Az emberek boltválasztásában ugyanis fő szempont, hogy szeretnének egy boltban megtalálni mindent, amire szükségük van – derült ki a Nielsen piackutató vállalat kutatásából, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állítottak össze. Keresik a nagy eladóterű üzleteket, amelyek láncai továbbra is terjeszkednek, és hálózataikat átlagosan 10 százalékkal bővítették tavaly, az előző évhez képest. (Hipermarket+szupermarket+diszkont üzlet összesen 1 016 működött tavalyelőtt év végén, és 1 119 múlt év végén).

Jön föl a Spar

A Tesco-Global Áruházak összesen 148 üzletet, köztük 89 hipermarketet működtet az év végi adatok szerint. Ez a hálózat bővítését jelzi; egy év alatt tizenhárom hiper- mellett tizenhárom szupermarketet nyitott. A legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak a rangsorban hatodik Auchan terjeszkedett tavaly; a miskolcival tizenegyre növelte áruházai számát. (Idén március végén pedig Maglódon nyitották meg a tizenkettedik Auchant). Múlt évi forgalma 221,7 milliárd forint, ami 4 százalékkal nagyobb a tavalyelőttinél.

A rangsorban negyedik helyre előrelépett Spar a koncentráció egyik motorja. Éves forgalma 374,17 milliárd forintot tett ki tavaly, szemben az előző évi 284,5 milliárddal. A növekedés mértéke 32 százalék. A 29 tagú Interspar hálózatot nem bővítették. Nyitottak viszont tíz új Spar hipermarketet. És ami a forgalom, egyben a piaci pozíció erősödése szempontjából legfontosabb: a Spar Magyarország tavaly nyáron megvette a Plus hálózatot. Ezzel jelentősen erősödött a Spar piaci pozíciója.

A rangsorban második CBA 3038 egysége, a harmadik Coop 5250 és az ötödik utánuk következő Reál 2310 üzlete együttesen a hazai élelmiszerbolt hálózat több mint 10 500 egységet jelenti. Bár a hazai láncok üzleteinek száma nem bővült, így is a teljes magyarországi élelmiszerbolt hálózat több mint felét képviselik. A magyar tulajdonban lévő vállalatok előkelő pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis régiónk egyetlen más országában sem érnek el hazai tulajdonú láncok.

Két kemény diszkont lánc tavaly helyet cserélt a forgalom alapján összeállított rangsorban. A Lidl szélsebes terjeszkedésével, 17 százalékkal növelte boltjainak számát – összesen 105-re. Forgalma viszont 33 százalékkal bővült a Nielsen becslése szerint, mintegy 164,7 milliárd forintra. Így a Lidl szerepel a 8., míg a Penny Market a 9. helyen. Utóbbi boltjainak száma 163-ról 169-re emelkedett.

Drogériák térnyerése

A drogériák figyelemre méltó térnyerése főleg a Drogerie Markt terjeszkedésének következménye. Ez a bolttípus 24 százalékról 26-ra növelte piaci részesedését a Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmából, egyik évről a másikra. A dm boltjainak száma a tavalyelőtti 206 után múlt évben 233 lett. A Rossmann hálózata egyetlen egységgel bővült, 181-re.

A toplista érdekessége, hogy utoljára szerepelnek rajta a Plus üzletek, mivel az eddigi diszkontok zömét Spar szupermarketté alakítják át. Szintén eltűnik a piacról a Héliker, mivel az északkelten erős regionális láncot megvette a Coop. Új játékos viszont az Aldi; működésének első éve még nem teljes; április közepén öt üzlettel lépett be a piacra, és nyolc hónap alatt 40 további egységet nyitott. Idei előretörésének mértéke a lánc terjeszkedésének ütemétől és a vásárlási szokások további változásától függ.

A hagyományos élelmiszerüzletek száma 1400-zal, 19 935-re csökkent tavaly, nagyrészt a vásárlási szokások változása következtében. Leginkább érintettek az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek, mert azokból 1100-zal kevesebbet regisztrált a Nielsen december végén, mint egy évvel korábban.

A terjeszkedéssel növekvő boltszám erősen befolyásolja a különböző kiskereskedelmi csatornák forgalmának növekedését is. Amíg a Nielsen által mért 90 élelmiszer és 60 vegyi kategória kiskereskedelmi forgalma értékben átlagosan 6 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest, addig átlag felett a következő csatornák tudtak nőni: szupermarket 14 százalékkal, diszkont 11-gyel, drogéria pedig 12-vel.

A vásárlási szokások érzékelhető változását tükrözi viszont, hogy az utolsó négy hónapban a szupermarketnél csökkent a növekedés üteme, a drogériánál stagnált, a diszkontnál viszont 20 százalékra emelkedett, az előző év utolsó négy hónapjához képest.