Még cseleznek az autóhitellel

2009.04.28. 08:31 Módosítva: 2009.04.28. 08:44
A gépjármű-finanszírozók egy része fittyet hány a PSZÁF elvárásainak és továbbra is hajlandó a 20 százalékos javasolt önrész alatt vagy roncsautó-beszámítással kínált autókat megfinanszírozni. A Magyar Lízingszövetségben ma tárgyalnak a kérdésről - és egyéb pontosításokat is kérnek. A felügyelet akár százszázalékos többlettartalékolást is előírhat a lízingcégnek vagy refinanszírozójának.

A Magyar Lízingszövetség szakbizottsága ma foglalkozik a gépjármű-finanszírozási piacot új mederbe terelni kívánó tavaly decemberi PSZÁF-előírás megvalósulásának gyakorlati tapasztalataival. Mint ismert, a PSZÁF által kidolgozott úgynevezett referenciakonstrukció szerint a minimális önerőnek a finanszírozás során 20 százaléknak kell lennie a gépjármű hivatalos listaárának a szerződéshez csatolt, dokumentált kedvezményekkel csökkentett értékéhez képest. A futamidőt a felügyelet nyolc évben maximálta, a havi törlesztőrészletet egyenletesnek (annuitás), az ügyleti kamatlábat változatlannak mutatja be az úgynevezett referenciakonstrukció. Bármely feltétel túllépését a felügyelet kockázatosnak tartja, s előre jelezte, hogy a 2009. január 1-jét követően folyósított szerződésekre vonatkozóan a feltételeknek nem megfelelő portfólió tőkeszükségletének 50-100 százalékát kitevő többlettartalékot ír majd elő az adott lízingcég refinanszírozójának.

Szakmai körökben számos kérdés adódott az elmúlt hónapokban az elvárásokkal kapcsolatban - ezt igyekszik összegezni a Lízingszövetség. A szakemberek szerint kérdéses, hogy az Eurotax-katalógus árait mennyire lehet piaci árként kezelni, s ugyancsak kérdéses szerintük az új autók árképzése a jelenlegi, hatalmas kedvezményeket kínáló kereskedői és importőri akciók nyomán.

Ennél komolyabb gondot jelent, hogy a piac egyes szereplői nem tartják be a PSZÁF-elvárásokat. Továbbra is van finanszírozó, amely roncsautó-beszámítást ígér, máshol pedig megelégednek 10 százalékos önrésszel, amennyiben finanszírozott termékről van szó. Van olyan autómárkához kötött finanszírozó a piacon, amely úgy tekint el az elvárt önrész biztosításától, hogy az ügyfelét arra kötelezi, kötbért fizessen, ha a futamidő vége előtt zárná le a szerződést - ez egyes nézetek szerint az annuitás elvének mond ellent. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete nem tiltó rendelkezést hozott, pusztán tájékoztatott azokról a következményekről, hogy milyen többletterhekkel jár, ha valaki eltér az ajánlottól - mondta el lapunknak Binder István. A felügyelet szóvivője szerint számos állásfoglalás-kérés érkezett már hozzájuk, amelyekre válaszolva jelezték: amennyiben valaki többletkockázatot vállal, megteheti, ám többlettartalék megképzésével. (A többlettartalék költségét persze nagy eséllyel a "kedvezményes" feltételekkel kölcsönt kapóra hárítják majd.)

A felügyelet a piaci szereplők adatszolgáltatásaiból nem tud képet szerezni a többletkockázatokról - ismerte el a szóvivő, ám a pénzügyi felügyeletet megerősítő törvény - amelyik egyebek között az egyoldalú banki szerződésmódosítás szigorításáról is rendelkezett - visszahozta azt a felügyeleti jogkört, amelynek alapján a PSZÁF legalább háromévente átfogó, helyszíni vizsgálattal kiegészített ellenőrzést tarthat a pénzintézeteknél, a szakosított hitelintézeteknél és a viszontbiztosítóknál. Ezen vizsgálatok során a felügyelet kiemelten vizsgálja majd a többletkockázatok kérdését - hangsúlyozta Binder István.