Leisztinger szénerőművet tervez a Mátrába

2009.05.08. 10:36 Módosítva: 2009.05.08. 10:36
Pénteken falugyűlést tartanak Mátraterenyén, ahol az Első Nógrádi Erőmű Zrt. nevű cég népszerűsíteni kívánja nagy tervét: egy új szénerőmű építését a faluban. Az EU ugyan a széndioxid-kibocsátással járó erőművek helyett más megoldásokat javasol, de a beruházáson sokat segíthet, hogy befolyásos emberekhez kapcsolható cégek működnek közre benne. Leisztinger Tamás tulajdonosként, Gergényi Péter és Pintér Sándor csak áttételesen köthető az erőműhöz.

Március végén kért engedélyt környezetvédelmi hatásvizsgálat megindítására az Első Nógrádi Erőmű Zrt. és ezzel formálisan is megkezdődött egy új magyarországi szénerőmű építésének előkészítése. Az létesítmény a Nógrád megyei Mátraterenyén épülne és a közelben bányászott szénnel, illetve esetleg ötödrészben fával fűtenék.

A beruházást tervező cég részvényein két vállalkozás osztozik. Az egyik a ciprusi Herco Holdings. Ez az a vállalkozás, amelyik a 2007 végén megvásárolta az Admiral Tours nevű utazási irodát. Az Admiral eladói között volt Pintér Sándor, aki az Orbán-kormány idején belügyminiszter volt, jelenleg pedig többek között az OTP igazgatótanácsának tagja. Az Admiralban Pintér egyik tulajdonostársa Gergényi Péter volt, aki budapesti rendőrfőkapitányként ért karrierje csúcsára. A Herco jelenlegi tulajdonosai nem ismertek.

Az erőművet tervező cég többi részvényét az Immo-Next Zrt. bírja. Ezt a céget Leisztinger Tamás és Potsubay Dóra alapították 2005-ben. Leisztingert a leggazdagabb magyarok között tartják számon (a Napi Gazdaság listáján a negyedik 69, 5 milliárdos vagyonnal), aki jó kapcsolatban van az MSZP-vel is, élettársa például a fővárosi önkormányzatban erősíti a párt frakcióját. Potsubay több Leisztinger által tulajdonolt cégben is viselt tisztségeket.

Gergényi Péter és Leisztinger Tamás voltak már egyéb területen üzleti kapcsolatban egymással, amikor a nagyvállalkozó tavaly év végén megvette az Athlon Pénzügyi Zrt.-t, amelynek igazgatójává Gergényi Pétert nevezte ki.

A beruházás érdekessége, hogy a széntüzelésű erőművek építése ellentmond az EU irányelveinek. Éppen tavaly decemberben fogadták el a tagállamok – így Magyarország is – azt a határozatot, amely szerint 2020-ig 20 százalékkal csökkenteni kell a tagállamok szén-dioxid kibocsátását, és ezzel visszavetnék a fosszilis energiahordozók (szén, gáz, olaj) felhasználását. Ugyanakkor a mátraterenyei erőmű terve nem egyedülálló Magyarországon: az állami MVM tavaly döntött arról, hogy beszáll a szintén széntüzelésű Mátrai Erőmű jelentős bővítésébe.

Mátraterenyén néhányan komolyan aggódnak a lehetséges környezeti károk miatt. Gyurcsák Attila mátraterenyei lakos a WWF nevű környezetvédelmi szervezettel vette fel ezért a kapcsolatot. A WWF szerint az aggodalmak megalapozottak. Számításaik szerint a 33 százalékos hatékonyságúra tervezett erőmű aligha működhet majd gazdaságosan, ráadásul sok veszélyes anyaggal szennyezné a környezetet. A WWF szerint ha az erőmű megépül, akkor ez lesz az egyik legnagyobb üvegházgáz kibocsátó az országban, az ezzel kapcsolatos széndioxid-kvóta kiváltása milliárdokba kerülhet.

Aggasztó lehet a falun napi 12 órában átmenő teherautó-forgalom, amely a szén szállításához kell majd, illetve a talajvíz szintjének várható csökkenése, amit az erőmű nagy vízigénye okozhat. A környékbeli települések vezetői információink szerint inkább ellenzik a beruházást, mert a környéken sok a nyaraló, félnek az ingatlanok árának esésétől, a szennyezéstől, a halastavak vízszintjének csökkenésétől, a környékbeli védett területek pusztulásától.

Ugyanakkor támogatók is akadnak, hiszen az erőmű új munkahelyeket biztosítana, feléleszthetné az elsorvadt nógrádi szénbányászatot és jelentős adóbevételt biztosíthatna Mátraterenyének. A faluban péntek délután falugyűlésen tájékoztatják a beruházók az embereket a tervről.