Kevesebb lesz a last minute utazás

2009.05.25. 07:38 Módosítva: 2009.05.25. 07:38

Pesszimisták, de még nem kongatják a vészharangot a nagyobb kiutaztató irodák. Az előfoglalások aránya mintegy 15 százalékkal esett, de ebből nem lehet messzemenő következtetést levonni, mert ez éves szinten a teljes forgalom mindössze 5-7 százalékát teszi ki a hagyományosan last minute-desztinációnak számító Törökország, Tunézia és Egyiptom esetében, ahova idén is mennek chartereink - nyilatkozta a szezont illető várakozásairól a Napinak Ali Hamrouni, a Best Reisen ügyvezető igazgatója.

Szerinte a kockázatokat ugyan csökkenti a meghatározó touroperátorok közötti párbeszéd, de idén így is folyamatosan figyelni kell a piac alakulását és ennek alapján megtenni a szükséges lépéseket. A szakember szerint nem a gyenge forint, hanem a gazdasági bizonytalanság érzete okán csökkenhet a kiutazási kedv, ám a szezon kapcsán így is merész dolog lenne jóslatokba bocsátkozni, hiszen például a forint tartós erősödése kifejezetten kedvező hatást gyakorolna a kiutazási kedvre.

A nyári szezont nagyban befolyásolhatja, hogy folyamatosan csökken a charterpiac résztvevőinek száma - magyarázza Gyerő Krisztina, a TUI cégvezetője. Szerinte ez azt is valószínűsíti, hogy az idei szezonban kevesebb olyan last minute-ajánlat várható, ami mélyen a beszerzési ár alatt kínálja az utakat. A szakember szerint az utazóknak azért is érdemes körültekintőnek lenniük, mert a közelmúltban akadt olyan jelentős charterpiaci szereplő, aki visszamenőleg is megemelte az előfoglalási összeget.

Gyerő Krisztina szerint a főszezonban biztosan érezhető lesz valamekkora visszaesés, de az előrejelzések szerint ez nem lesz drámai mértékű. Tarnóczy Barna, a Tensi ügyvezető igazgatója szerint az utazási piacról épp a nagy volument biztosító, minőségi szolgáltatásokat igénylő középréteg tűnt el. Egyetlen pozitívumnak azt tartja, hogy továbbra is jelentős érdeklődés mutatkozik a hosszabb, teljes ellátást kínáló tengeri hajóutak iránt, ami a korábban a tengerparti nyaralásokat választó réteg egy részét is magához vonzza.

A hajóutak sikerében szerinte nagy szerepe van annak, hogy a legsikeresebb társaságok folyamatosan új és új szolgáltatásokat nyújtó hajókkal jelennek meg - a Royal Caribbean az év végén bocsátja vízre a világ legnagyobb hajóját, az Oasist, amelyen füves parkok és részben nyitott sétálóutca várja az utazókat. Az elmúlt években folyamatos növekedést mutató üzleti utakban nem érezni jelentősebb visszaesést - nyugtázza az oroszországi utazások területén piacvezető 1000 Út utazási iroda ügyvezető igazgatója, Ermilov Oleg, hozzátéve: a turistautakra jelentkezők száma annak ellenére mutat mintegy 10 százalékos visszaesést, hogy nem emelték az áraikat.