A Vegyépszeré az M0-s új szakasza

2009.06.15. 16:09 Módosítva: 2009.06.15. 16:48
A Betonút tulajdonosának birtokában lévő Euroaszfalt vezette, többek között a Vegyépszer két cége, a hídépítő Mahíd 2000 és a W-Mix alkotta konzorcium nyerte az M0-s déli szektorának új szakaszára kiírt közbeszerzési eljárást. Az 51-es főút és az M5-ös közötti 6 kilométeres, 2x3 sávos útszakaszt áfa nélkül 9,747 milliárd forintba kerül - ennél volt egy olcsóbb ajánlat, de azt kizárták -, és jövő év végére készül el. Ez olcsóbb, mint várták, így akár a meglévő út rendbetételére is maradhat uniós támogatás.

Hatan pályáztak, ebből négyen érvényesen az M0-s déli szektora még hiányzó 6,3 kilométeres részének megépítésére; a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. hétfőn tette közzé az eredményt. Az 51-es főúttól az M5-ös autópálya gyáli csomópontjáig vezető - ezzel a körgyűrűt lerövidítő - 2x3 sávos, leállósávos gyorsforgalmi út építését az EMWL konzorcium nyerte el 9 747 985 907 forintos nettó árajánlattal, a többi pályázó 9,6 és 13 milliárd forint közötti ajánlatot adott. Azért mégsem a legolcsóbb ajánlat nyert, mert az azt benyújtó konzorciumnak nem volt meg a megfelelő referenciája és járműparkja, így azt kizárták.

Dunai György és Nagy Elek örülhet

Az EMWL konzorciumot a Betonútból alakult, Dunai György tulajdonában lévő PannonAszfalt tulajdonában lévő Euroaszfalt Kft. vezeti, tagja a Nagy Elek kezében lévő Vegyépszer hídépítő cége, a Mahíd 2000 Zrt. és szintén vegyépszeres, a Nemzetközi Vegyépszer tulajdonában lévő W-Mix Kft., valamint az egy magánszemély tulajdonában lévő Lavinamix Kft. A győztestől alig elmaradó, 9,8 milliárdos ajánlattal pályázó M0 Gyál konzorciumot a Strabag-érdekeltségű Magyar Aszfalt Kft. vezette, pályázott még egy Colas-vezette konzorcium, az osztrák Porr magyar cége, a szlovák Doprastav a.s., valamint a Sedesa és a Szeviép párosa. (Ez utóbbi nyújtotta be a legolcsóbb, ám kizárt pályázatot.)

Az építkezést, ami várhatóan nyár végén kezdődik el, 2010 novemberére kell befejezni, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autósok várhatóan jövő decemberben már használhatják az utat. Az új szakasz elkészítése négy kilométerrel lerövidíti a körgyűrűt azoknak, akik az M1-es, M6-os vagy M7-es felől az M5-ösön Szeged felé vagy az M0-s keleti szektorán a 4-es, a 3-as vagy az M3-as felé utaznak tovább.

Erre az új szakaszra azért van szükség, mert az M5-ös két oldalán nem egymás folytatásában épült meg az M0-s. Az évek alatt a tervekhez képest kijjebb került a keleti – a 4-es és a 3-as főút érintésével az M3-asig vezető – szektor, amelyhez ez az új szakasz csatlakozni fog az M5-ös gyáli csomópontjánál.

Az új út, ahogyan az M0 keleti része, valamint a déli szektorának a szélesítés során megépülő új pályája, betonból készül majd. Az úton 2 csomópontot és 5 műtárgyat létesítenek, a megengedett sebesség 110 km/óra lesz.

Olcsón épülnek

Az M0-s déli szektorát három nagyobb szakaszra bontva építik át a mostani kétszer két keskeny sávosról kétszer háromsáv plusz leállósávosra. Az M1-es és az M6-os közötti 6,6 kilométeres szakasz megépítésére kiírt tendert idén áprilisban a Colas Hungária nyerte meg 10 923 366 000 forintos ajánlatával. Annak a munkaterületnek az átadása már megkezdődött, de a laikusok által is látható építkezés még nem folyik.

A beruházás harmadik, legnagyobb és legköltségesebb – várhatóan több mint 50 milliárd forintba kerülő – szelete az M6-os és az 51-es főút közötti szakasz átépítése lesz, ennek részeként két új Duna-híd is épül. Azt az útszakaszt 2012. június 30-ig kell kiszélesíteni, a kivitelezőjére kiírt tender eredményhirdetését a NIF július 20-ra tervezi.

Az M0-s déli szakaszának a szélesítését - így ennek az új szakasznak az építését is - 85 százalékban európai uniós támogatásból finanszírozzák. A teljes beruházásra 120 milliárd forintot terveztünk költeni, de mivel az eddigi tendereken a NIF által vártnál olcsóbb ajánlatok születtek, az uniós pénzből vélhetően marad majd. Ez lehetővé teheti azt, hogy a meglévő útpályát is ebből a keretből újítsák fel, bár erről döntés még nincs.