Immúnisak vagyunk a drágulásra

2009.06.30. 15:20 Módosítva: 2009.06.30. 16:06
Éjféltől emelkedik az áfa, így drágább lesz minden, ami nem a kedvezményes áfakulcs alá esik. Azt gondolnánk, hogy előre bejelentett dráguláskor az emberek egy-két hónappal előrehozzák vásárlásaikat, hogy olcsóbban jussanak hozzá a kinézett termékhez. A kereskedők azonban nem tapasztaltak ilyet az elmúlt időszakban.

Szerdán éjféltől az eddig húsz százalékos áfa huszonöt százalékra emelkedik, ezzel automatikusan szinte valamennyi fogyasztási cikk drágább lesz. Hónapok óta arra számítottak a kereskedők, hogy az emberek előrehozzák tervezett vásárlásaikat, hogy olcsóbban jussanak a kinézett termékekhez.

Hozzászoktunk

A nagy roham azonban elmaradt. Ilyenkor nem is a minden nap megvásárol árucikkekről van szó, hiszen ott csak néhány száz forint lehet a különbség az áfa emelésével. Nagyobb árucikkeknél, például számítógépeknél, háztartási gépeknél, vagy akár ingatlanoknál már jelentősen spórolhatott volna az, aki még most vásárol.

Több kereskedőt megkerestünk, tapasztaltak-e vásárlói rohamot. Az általános tapasztalat szerint nem, vagy csak kicsit volt több a vásárló az elmúlt néhány napban. A Media Marktnál érzékelhető volt az elmúlt néhány napban forgalomnövekedés, de nem akkora, hogy azt rohamnak lehessen nevezni – nyilatkozta Szánthó Balázs, koncepciómenedzser.

A szintén elektronikai cikkeket árusító Elektro Worldben nem tapasztaltak szokatlan növekedést egyik termékkategóriában sem. A cégnél lapunknak azzal magyarázták ezt, hogy a vásárlók már hozzászoktak az áfaváltozásokhoz, és csak emiatt nem hozzák előre vásárlásaikat.

A Saturnnál más volt a helyzet, igaz ott akciókkal várták a vevőket a hétvégén. Nehéz lenne megmondani, hogy a közelgő áfaemelés hatására vagy a hétvégi akció miatt, de a Saturn áruházak a karácsonyihoz hasonlítható forgalmat bonyolítottak az előző hétvégén – nyilatkozta az Indexnek Balogh Péter, a Saturn koncepciómenedzsere. Az áruházlánc áfamentes hétvégét hirdetett, amelyen a háztartási kis-és nagygépek bruttó árait az áfa mértékével csökkentették. A mostani volt az eddigi áfamentes hétvégék közül a legsikeresebb.

A barkácsáruházak közül a Praktikernél azt tapasztalták, hogy az elmúlt két-három hétben kicsit nőtt felújítással kapcsolatos termékek (a bútor, ajtó, ablak, csempe, padlóburkoló, zuhanytálcák) forgalma. Ugyanakkor azt is elmondták, hogy az előző hónapokhoz képest nem beszélhetünk jelentős emelkedésről ezekben az árucsoportokban sem, csak néhány százalékos emelkedésről van szó, ami semmiképpen sem kompenzálja a korábbi hónapok visszaesését.

Legnagyobb mértékben az üzemanyagok ára nő szerdától, mert az áfán kívül itt a jövedéki adó is emelkedik. A benzin és a gázolaj jövedéki adója ugyanis 5,5-5,5 forinttal emelkedik, mindez együtt a benzin 13, a gázolaj 15 forintos drágulását jelenti. Hegedűs Miklós, a GKI ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy az áremelés nem befolyásolja a keresletet. Amikor tavaly tartósan 300 forint felett volt a benzin ára, akkor sem autóztak kevesebbet. Belyó Pál, az Ecostat főigazgatója hasonló véleményen van, szerinte az autó már munkaeszköz, nem luxuscikk, az emberek kénytelenek használni.

A Shell az elmúlt néhány napban tapasztalt forgalomnövekedést, 10-20 százalékkal többen tankoltak. Az áfaemelés után azonban ugyanennyivel vissza is esik a forgalom. Későbbpedig kiegyenlítődik a kereslet.

Olyan lánc is akad, melynél pont az áfaemelést ellensúlyoznák akciókkal, név nélkül nyilatkozó forrásunktól megtudtuk, hogy a Media Marktnál például a következő napokban jelentenek be árcsökkenést a hétvégére.

Költséges az átállás

A láncok már-már rutinosnak számítanak az árak átállításánál, az elmúlt öt évben négyszer kellett áfaváltozás miatt átcímkézni termékeket. Az átállás azonban így is több órát vesz igénybe, így még az éjjel-nappal nyitva tartó élelmiszerláncok is bezárnak néhány órára. A Tesco áruházak például bezárnak június 30-án este 11-kor, és csak másnap reggel 6-kor nyitnak ki. A láncnál két hónapos előkészítő munka előzte meg az átállást. Éjszaka pedig valamennyi termék áfáját megváltoztatják a rendszerben és a polccimkékben.

Az átállás költséges is, a CBA tájékoztatása szerint egy kisebb üzletnél is nagyjából százezer forintba kerül, a nagyobbaknál pedig a költség elérheti akár az egymillió forintot is.