A plázákat is kikezdte a válság

2009.07.03. 07:24
Szokatlanul sok bezárt üzlettel találkozhatnak a plázák és a bevásárlóközpontok látogatói. Ennek csak részben oka a recesszió, esetenként a koncepcióváltás is hat, amelynek részeként nagyobb területet igénylő márkákat igyekeznek megnyerni az üzemeltetők.

Rövid távon a legfrekventáltabb budapesti és vidéki plázáknak, illetve bevásárlóközpontoknak is szembe kell nézniük a boltszámcsökkenéssel, ugyanis a piacon jelen levő márkák a recessziós hatás miatt felülvizsgálják jelenlétüket a központokban - állítják piaci elemzők. Néhány középkategóriás márka már bezárta gyengébb forgalmat felmutató plázabutikjait, így megszabadulva a magas bérleti díjaktól. Az üresedés önmagában nem meglepő, csakhogy olyan plázákban is elkezdődött ez a folyamat, ahová eddig csak kihalásos alapon lehetett bekerülni.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint nemcsak az üzletek eltűnése jelent gondot, hanem a rendkívül nagy fluktuáció is. A piaci adatok szerint idén katasztrofális az üzletbezárások aránya - azzal együtt is, hogy az első félév jellemzően rosszabb szokott lenni, mint a karácsonyi szezont is tartalmazó második -, biztos, hogy 2009 sötét év lesz a kiskereskedelemben. Az is baj, hogy a piac nem feltétlenül tisztul a recesszió hatására.

A kereskedelmi szakmára jellemző, hogy a forgalom-visszaeséseket azok vészelik át, akik gyakran tévednek a szürke vagy a fekete zónába, míg akik tisztességesen próbálnak boldogulni, előbb adják fel a küzdelmet. Szakértők szerint azonban nem csak a recesszió miatt válhatnak üressé az üzletek a frekventált plázákban. Előfordulhat az is, hogy a központ vezetése új koncepciót dolgoz ki és szükség van a területre. (Ezt támasztja alá az a piaci információ, hogy a legnagyobb plázákban az üres helyeket nem próbálják meg olcsóbban kiadni - tartják a bérleti díjakat.)

Egyre több márka igyekszik Magyarországra, első körben Budapestre, és sokaknak nagyobb hely kell, mint egy kis butik. Persze a válság hatása sem hagyható figyelmen kívül, de ez nem csak a boltok kivonulásában mutatkozik meg. Sokan döntenek például úgy, hogy visszaköltöznek a belvárosba és nem tartanak fenn egy másik üzletet a plázában, illetve egyik bevásárlóközpontból a másikba költöznek. A budapesti Nagykörút azonban egyértelműen a válság vesztese - állapította meg Vámos. Lehet, hogy a körútról sokan menekülnek az új sétálóutcákba, plázákba, de nem olyan nagy arányban, mint az üres üzletek mutatják. Az is aggasztó, hogy a Nagykörút mellékutcáiból is sorra tűnnek el a boltok, márpedig ezek nem jelennek meg a statisztikákban.