Megtámadták a túl olcsón nyert M0-s tendert

2009.08.26. 12:28 Módosítva: 2009.08.26. 13:54
Hétfőn tette közzé a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt., hogy a Porr Építési Kft. nyerte az M0-s déli szektora leghosszabb, lényegében a Csepel-szigeten átvezető szakaszának szélesítésére és a kapcsolódó két Duna-híd megépítésére kiírt tendert. A vesztesek azonban megtámadták az eredményt, így az M0-s újabb szakaszának ügyében dönthet a KDB.

Noha már augusztus 19-én kihirdette, csak öt nappal később, augusztus 24-én hozta nyilvánosságra – és a most kialakult szokásától eltérően nem sajtótájékoztatón, hanem csak sajtóközleményben – a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt., hogy a Porr Építési Kft. nyerte az M0-s déli szektora a 6-os főút és az 51-es út közötti szakaszának szélesítésére kiírt tendert.

A NIF – amelynek az eredeti menetrend szerint már július végén közölnie kellett volna az eredményt – arról tájékoztatott, hogy három ajánlat érkezett a beruházásra: Nagy Elek Vegyépszer-csoportjának egyik cége, a Nemzetközi Vegyépszer Zrt., az osztrák érdekeltségű Porr Építési Kft., valamint az egyebek mellett két Strabag- és egy Hídépítő-cég, valamint a Közgép és a Colas alkotta M-0 déli ág II.konzorcium pályázott. A nyertes a legalacsonyabb árat ajánló Porr lett, az osztrák érdekeltségű cég nettó 28,3 milliárd (egészen pontosan 28 339 397 756) forintért vállalta a munkát.

A győztesnek nagyjából 11 kilométeren kell megépíteni az új – a meglévőtől délre fekvő – útpályát, valamint a két Duna-hidat. A beruházás során a hídon túl további kilenc műtárgyat kell építeni, át kell alakítani három csomópontot is. A beruházás végére az M0 teljes déli szakasza 2x3 sávos plusz leállósávos autópályává bővül.

A Porr a hídépítéssel együtt nettó 2,57 milliárd forintért vállalta a munkát, ami a hazai viszonyok között meglehetősen olcsónak számít. Szakértők szerint túlságosan is olcsónak: az eredményhirdetés óta eltelt két napban több szakmai fórumon is felvetették, hogy a cég ennyiért csak veszteségesen tudja megépíteni az utat, nyereséges csak az úgynevezett pótmunkázással – vagyis az ajánlott árat meghaladó kiegészítő munkák elvégzésével – lehet nyereséges.

Időközben azonban az is kérdésessé vált, hogy egyáltalán a Porr építheti-e az utat. A NIF ugyanis, bár ezt nem közölte, kizárta a versenyből az M-0 déli ág II.konzorciumot, amely közbeszerzési döntőbizottsághoz (KDB) fordult a határozat ellen. A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy a céget arra hivatkozva zárta ki a NIF, hogy a 2006-os árbevételük nem érte el a tenderkiírásban kijelölt mértéket.  A csoporttagok ezt vitatják, ezért fordulnak a KDB-hez. A testületnek az ilyenkor szokásos módon 15, ha tárgyalást is tart, 30 napja van, hogy meghozza a határozatát, addig – az ilyenkor szokásos eljárásnak megfelelően – várhatóan megtiltja a szerződéskötést a Porral.

Az M0-s déli szakaszát két fázisban szélesítik, illetve építenek egy új aszfaltcsíkot is az 51-es út és az M5-ös között. Ez utóbbit a Vegyépszer és a Betonút-tulajdonosként ismertté vált Dunai György érdekeltségébe tartozó Euroaszfalt Kft. építheti, míg az M1-es és M6-os közötti szakaszt a Colas szélesítheti. A három közbeszerzésből ez már a második, amit megtámadnak, az 51-es és az M5-ös közötti pályázat eredményét az ugyancsak kizárt Sedesa–Szeviép-páros támadta meg, ám a jogorvoslati kérelmét elutasította a KDB.