A számlatulajdonosok tizedének nincs bankkártyája

2009.08.27. 13:58
Az internetes és a külföldi kártyás vásárlás népszerűsége is jelentősen nőtt az elmúlt években – derül ki a MasterCard legfrissebb felméréséből. Ugyanakkor még mindig nagy azoknak az aránya, akik nem elég tájékozottak a kártyás vásárlással kapcsolatban, és azt gondolják, hogy a külföldi kártyahasználatnak díja van.

A kártyabirtokosok nyolc százaléka vásárol az interneten, míg négy évvel ezelőtt egy hasonló felmérésbencsak egy-két százaléék jelölte meg az internetes vásárlást, mint jellemző kártyahasználatot. Hasonló volt a növekedés a külföldi kártyás vásárlásoknál is: míg 2005-ben csak hat százalék mondta, hogy utazáskor is előveszi a kártyát, az idei évben az összes kártyahasználót tekintve 15 százalék volt ez az arány.

Mindkét területen nagy lehetőség van még a fejlődésre, hiszen ma még sokan nem tudják, hogy mi mindenre lehet használni a bankártyát – mondja Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója. A társaság felmérése szerint a kártyabirtokosok harmada nem tudja megmondani, hogy kártyája alkalmas-e online vagy külföldi fizetésre, szintén a harmada pedig egyenesen állítja, hogy kártyája nem alkalmas ezekre a célokra. Jóllehet mind a MasterCard, mind a Maestro kártyákkal lehet külföldön is fizetni és minden dombornyomott kártya alkalmas az internetes fizetésre. A MasterCard már évek óta nagy hangsúlyt helyez a kártyabirtokosok tájékoztatására, oktatására.

A felmérés tanúsága szerint a bankkártya-használat egyéb területein folytatódtak a korábbi évek kedvező tendenciái: havonta átlagosan öt alkalommal fizetünk bankkártyával, a négy évvel ezelőtt mért két-három alkalommal szemben. Ugyanakkor évekkel le vagyunk maradva akár a régiós országokhoz képest is. Az nem meglepő, hogy Nyugat-Európában sokkal többször használják a kártyát, de Szlovéniához és Horvátországhoz képest is van még mit fejlődnie Magyaroszágnak. Azt is meg kell említeni, hogy még mindig a betéti kártyákból van több itthon, a kilencmillió bankkártya húsz százaléka hitelkártya. Összehasonlításként, az angolszáz országokban fejenként 2-3 hitelkártya a jellemző, de még Nyugat-Európában is legalább egy van fejenként.

Hol használjuk leginkább a bankkártyát?

Az elmúlt évekhez hasonlóan a nagy élelmiszerláncok, ruha- és cipőüzletek, gyógyszertárak, benzinkutak, drogériák, posták valamint a könyvesboltok vezetik a listát, ám eddig csak két területen vette át a bankkártya a készpénzes fizetéstől az első helyet: a szupermarketekben és a benzinkutaknál. Tíz szupermarketekben vásárló közül hét szokott ebben az üzlettípusban bankkártyával fizetni, benzinkutaknál ez az arány még jobb, 83 százalékos.

A kártyahasználati hajlandóság egyértelmű kapcsolatban van a fizetendő összeg nagyságával: a válaszadók, ha tehetik, tízezer forint alatt nem veszik elő a kártyát, ugyanakkor 19 ezer forint felett már egyértelműen előnyben részesítik a plasztiklapot.

A meglepően magas kártyás fizetési érték oka – feltehetően – az, hogy sokan még mindig nem tudják: a kártyás vásárlás a legtöbb kereskedőnél díjmentes. Azok, akik tájékozottabbak, a kisebb összeget is szívesebben egyenlítik ki kártyával. A kártyát nem használóknak a 44 százaléka arra hivatkozik, hogy van nála készpén és azzal könnyebb fizetni, 39 százalék még nem szokta meg, 21 százalék tartja túl lassúnak, 11 százaléknak nem jut eszébe, 11 százalék szerint nem biztonságos, 9 százalék fél attól, hogy a bank többet von le, 6 százalék hiszi, hogy készpénzzel olcsóbb, 4 százalék azt gondolja, hogy nem szeretik amikor kártyával fizet, 3 százalék nem emlékszik a PIN-kódra.

Hitelkártyák

A MasterCard idei felmérése külön vizsgálta a hitelkártya birtokosokat és azok szokásait. Azon túl, hogy havonta jóval többször, átlagosan 7 alkalommal használják vásárlásra a kártyájukat, általános tapasztalat, hogy a hitelkártyások a plasztiklap sokkal több előnyös funkcióját veszik igénybe és jóval tájékozottabbak, mint a csak betéti kártyával rendelkezők.

Például többet fizetnek külföldön és valutaváltás helyett is inkább a külhoni ATM-eket használják, de ezt már betéti kártyájukkal. A felmérésből kitűnik, hogy a hölgyek körében nagyobb arányban találunk hitelkártya-birtokosokat, és a saját vállalkozást működtetők is felülreprezentáltak ebben a csoportban.

Kártyaelfogadás

A felmérés tanúsága szerint az ügyfelek 63 százaléka tapasztalta a kártyaelfogadó kereskedők számának növekedését, ám még így is, a kártyabirtokosok harmadának okoz gondot, hogy sok üzletben nem fogadnak el kártyát. A fiatalok gyakrabban számolnak be ilyen esetről, hiszen ők nem járnak annyit szupermarketbe, benzinkútra, hanem inkább kisebb boltokban és vendéglátóhelyeken szeretnek költeni.

2008-ban a MasterCard országos kampányt indított a bankkártya-elfogadás kiterjesztése érdekében elsősorban a nagyobb városokban és azok vonzáskörzetében. A kezdeményezés első hat hónapjában több mint 1100 kereskedő csatlakozott a kártyaelfogadói hálózathoz.