Etelka, Aletta
3 °C
4 °C

Visszatérhetnek a sebesvonatok

2009.08.31. 16:16
Közzétette honlapján a közlekedési tárca a 2009-2010-es vasúti és volános menetrendi koncepciót. A 13 oldalas dokumentum konkrétumok nélkül fogalmazza meg a személyszállítással kapcsolatos elvárásokat. Legfontosabb célként a valós mobilitási igényekhez igazított, tervezhető és ellenőrizhető minőségi szolgáltatás nyújtását fogalmazzák meg.

A koncepció (pdf-dokumentum) kiemelt feladatnak nevezi a párhuzamos – tehát közel azonos útvonalon, azonos megállóhelyeket érintve, azonos időpontokban, azonos funkciót ellátva, azonos szolgáltatási színvonalat biztosító – szolgáltatások megszüntetését, a szolgáltatók közötti hatékony együttműködést, és ehhez kapcsolódóan a csatlakozások javítását.

A koncepció leszögezi, hogy az autóbusz-közlekedésben az eltérő érdekeltségi struktúrából adódóan jobban érvényesült a társasági érdek a nemzetgazdaságinál. Részben ezzel kapcsolódik össze, hogy miközben a vasúti hálózat nagyobb részén megvalósult a vonatok kínálati menetrendjének az utasok számára kiszámítható, ütemes megvalósítása, ezt "nem minden esetben követte az autóbusz-közlekedés
szervezése".

A koncepció szerint a 2009-2010-es menetrendeket régiónként tervezik majd meg, állami feladat csak a távolsági vasúti és autóbuszos közlekedés, valamint az elővárosi vasúti közlekedés marad. Regionális szintre kerül valamennyi, az országos szintbe nem tartozó helyközi vasúti és autóbuszos közösségi közlekedés. A koncepció leszögezi: a menetrendi irányelvek alapja a középtávú kitekintő menetrend, amelyből az utasforgalmi adatok ismeretében levezethetők a szükséges férőhely-kapacitások és gördülőállomány-igények.

A dokumentumban az szerepel, hogy a vasúton a kibocsátást az idei volumennel kell tervezni, ezt a teljesítményt csak akkor növelhető, ha az ütemes menetrend kiteljesítéséhez arra szükség van. Az ütemes menetrendben az alapütem kétórás lesz, ez alól csak azok a vonalak kivételek, ahol már most is gyakrabban járnak a vonatok.

A regionális közlekedésben folytatódhat a megállóhely-racionalizálási program. A koncepció azt írja elő, hogy "a kisforgalmú megállóhelyeken, ahol a napi le- és felszálló utasforgalom nem éri el az 50 főt, az önkormányzattal és a közúti közlekedési vállalatokkal folytatott egyeztetés alapján a megállási helyeket – megfelelő közúti kapcsolat megléte esetén – felül kell vizsgálni, mind a jelenlegi, mind az új vonatok esetében". Ez éppúgy a kisfogalmú vasúti vonalak megszüntetését vetíti előre, mint az a kitétel, miszerint "az optimalizált üzemidőn túl a kiszolgálást a közszolgáltatási szerződés keretében autóbuszokkal kell biztosítani".

A koncepció kitér arra is, hogy felül kell vizsgálni és meg kell határozni az egyes termékek (InterCity, gyorsvonat, személyvonat) definícióját, és "ha szükséges ismét be kell vezetni a sebesvonati kategóriát". Azt is leszögezik, hogy közvetlen vasúti kapcsolat hiányában vagy versenyképtelensége esetén autóbusszal kell biztosítani a közvetlen, átszállásmentes eljutás lehetőségét egy adott településről a vonzáskörzet központjába, továbbá a vonzáskörzet központjából a megyeszékhelyre és a régióközpontba az utazási igényeknek megfelelő gyakorisággal.