Erősítenek a német autógyárak Magyarországon

2009.09.29. 07:40
Zajlik az élet a Magyarországon is jelen levő német gyökerű autóipari cégeknél: a Mercedes hamarosan elhelyezi a kecskeméti gyár alapkövét, az Opel-érdekeltségű szentgotthárdi társaság épp a tulajdonváltás lezárását várja, a bejáratott pályán haladó győri Audinál pedig a válság leküzdésének eredményeit összegzik.

"Elkezdtük az építkezést" - ezzel a címmel jelent meg a napokban a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. újsághirdetése, amely egyben munkaerő-toborzó felhívás is: a karbantartás, a technikai képzés, a gyártás, a logisztika, a pénzügy, az it, a hr és a beszerzés területeire keresnek ötéves tapasztalattal rendelkező munkatársakat. Ez az első e tárgyban megjelent hirdetés - emelte ki lapunknak Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere -, miután a beruházás beindult, az első csarnok alapkőletétele október közepére várható, addigra meglehetnek a tervezett üzemrészek jogerős építési engedélyei.

A területen a földmunkákkal már végeztek, zajlik az infrastruktúra kialakítása; a polgármester információi szerint a beruházás a tervek szerint alakul, az önkormányzat pedig teljesített minden elvárást, kezdve a földterület megvételével és átminősítésével. A város egy 1300 méteres, nagy teherbírású út építésével is hozzájárult a beruházáshoz - részben pályázati pénzekből -, idén pedig összesen körülbelül 300 millió forintot fordít a Mercedes-beruházáshoz kapcsolódó fejlesztésekre. Egyebek közt az év végéig új szárnnyal bővül az egyik tanintézmény, itt jövőre a kecskeméti gyárban dolgozó németek gyerekei tanulhatnak majd. Egy körülbelül egymilliárd forintos pályázati keretből a gyártáshoz szükséges szakemberképzés feltételrendszerét is megteremtenék - tette hozzá Zombor Gábor. A tervek szerint a 200 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően az első autó 2011-ben gurul le a kecskeméti gyártósorról; a kezdeti kapacitás évi százezer A- és B-osztályos kompakt modell lesz.

Nem ismertek még viszont egy másik, eredetileg német gyökerű autógyár, az Opel Magyarországgal kapcsolatos tervei: a cég szentgotthárdi érdekeltségének, a General Motors Powertrain-Magyarország Kft.-nek a sajtószóvivője, Légrádi Edit nem is kívánt találgatásokba bocsátkozni mindaddig, amíg nem zárul le az Opel eladása. Így azt a hírt sem kommentálta, hogy esetleg újabb gyártást hoznának Magyarországra - mint ismeretes, a Frankfurter Allgemeine Zeitung úgy értesült, hogy Rüsselsheimből Szentgotthárdra helyezik át az Opel motor- és sebességváltó-gyártását. (Igaz, az is megjelent már a sajtóban, miszerint keletebbre vinnék a gyártást.) Természetesen örülnének, ha bővülne a gyártás - mondta el Légrádi Edit -, a hely is megvan hozzá, hiszen az az üzemrész, ahol 1999-ig az Opel autók készültek, üresen áll. A szakképzett munkaerő is adott a régióban, s az is mellettük szólna, hogy a szentgotthárdi mutatók jók a General Motorson belül; tavaly 392 ezer motor és 19 ezer sebességváltó készült a gyárban.

A Győrben is jelen lévő Audi a válság ellenére több piacon jelentősen növelte eladásait - például Kínában -, az autógyártó jelenlegi, 28 modellből álló választékát a jövőben 42-re szeretné növelni. Az Audi Hungaria Motor Kft. ennek a sikeres konszernnek a tagja - fogalmazott Czechmeister Mónika, a győri cég kommunikációs munkatársa. A győri gyár 16 éve az Audi konszern legnagyobb motorszállítója, az elmúlt évben több mint 1,9 millió kiszállított egységgel a világ legnagyobb motorgyára volt.

A vállalat racionalizációs és hatékonyságnövelő programjainak köszönhetően jól kezelte a válság kihívásait, ez év eleje óta több új motor sorozatgyártása kezdődött meg Győrben. Az idén tavasszal indult meg emellett a TT legerősebb változatának, a 340 lóerős TTRS-nek a sorozatgyártása (az összes TT-modell kizárólag Győrben készül). A vállalatnál a válság közepette is sikerült megőrizni a határozatlan szerződéssel foglalkoztatottak munkahelyét, az idén nyáron végzett saját szakmunkástanulók közül pedig 35-öt vettek fel. Továbbra is keresnek mérnököket és egyetemi együttműködéseiket is töretlenül folytatják.