Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

260 milliárd forintba kerülhet a PM trehánysága

2009.11.10. 07:40
A hamarosan törvénnyé váló költségvetés már most meghatározza, hogy 2011-2012-ben mit kell nyújtania az akkori kormánynak a költségvetési politikában. 2011-ben jókora osztogatást is megengedhetne magának a Fidesz, de rá egy évre majdnem ekkora megszorításra kényszerülne, ha be akarná tartani a most felállítandó kritériumokat. A másik lehetőség, hogy nem túl elegáns, viszont körülményes módon pótköltségvetéssel megváltoztatják a kritériumot. Szakértők szerint nem tudatos akcióról van szó, az elmúlt években a PM megszokta, hogy nem nagyon kell figyelni a hosszabb távú számokra.

A még parlamenti tárgyalás alatt levő 2010. évi költségvetési törvénynek nagyobb a tétje annál, mint hogy jövőre hogyan alakulnak az állami gazdálkodási folyamatok, tudjuk-e tartani az IMF-nél és az EU-nál vállalt hiánycélt. A jövő évi büdzséről szóló törvény ugyanis előír majd olyan számokat, amelyeket a következő kormánynak 2011-ben és 2012-ben hoznia kell. Így behatárolják – a minden jel szerint – Fidesz-kormány mozgásterét is.

Hogy mostantól komolyan vegyük magunkat

Mindez azért történhet meg, mert idén lépett érvénybe a közpénzügyi csomag. A kiszámítható költségvetési tervezést segíteni hivatott csomag leegyszerűsítve egyebek mellett arról rendelkezik, hogy már most, a 2010-es költségvetésben meg kell határozni, hogy a leendő kormány mennyi pénzt oszthat el 2010 őszén a 2011-es költségvetés parlamenti vitájában (ezt takarja az úgynevezett belső tételek egyenlege, vagyis azoké az államháztartási bevételi és kiadási soroké, amelyekről a költségvetés vitájában még dönteni lehet, ilyen a közszolgák javadalmazása, az állami beruházások, az állami intézmények által szedett díjak).

Emellett az új előírások szerint ugyancsak most kell meghatározni azt is, hogy 2012-ben az akkori kormánynak milyen elsődleges államháztartási egyenleget kell produkálnia. (Az elsődleges egyenleg a kamatkiadások és kamatbevételek nélküli államháztartási egyenleg.)

Eddig az ehhez hasonló többéves kitekintéseket senki sem vette komolyan az államigazgatásban, ezen igyekszik változtatni a közpénzügyi csomag. A csomag ugyanis annak a szankciónak a kilátásba helyezésével szorítaná rá a pontos, megalapozott számításra a kormányt, az államapparátust, hogy az előre meghatározott tervek, számok későbbi megváltoztatása csak pótköltségvetéssel lehetséges.

Tudni kell, hogy egy pótköltségvetés hosszadalmas, durván két hónapos parlamenti folyamat, ezt megelőzi még a törvényjavaslat pár hetes kidolgozása, az alkudozás a minisztériumokkal. A kormányok azért sem szeretik a pótköltségvetési procedúrát, mert olyankor a puhítani, osztogatni vágyó képviselők kísérleteinek is ellent kell állni.

Háromszázharmincmilliárdos lazítás...

A kormány költségvetési terve, amely a minap sikerrel vette a legfontosabb parlamenti szavazást, vagyis lényegében a főbb számokat már kőbe vésettnek lehet tekinteni, azt tartalmazza, hogy 2011-ben közel 5550 milliárd forintnyi mínuszt mutathat a belső tételek egyenlege, vagyis 5550 milliárd forinttal többet szórhat szét az akkori kabinet belső jellegű bevételeinél (belső jellegű bevétel, például, a költségvetési szervek saját forrása) többek között irodafelújításokra, vállalkozóktól való megrendelésekre, a közalkalmazottak bérére.

A Költségvetési Tanács azonban nemrég közzétett elemzésében (október 26-i, Technikai kivetítés... című anyag) úgy számolt, hogy a végső célból levezetve alig több mint 5200 milliárd forint mínuszt kellene meghatározni a 2011. évi belső tételek szaldójában. (Ez a végső cél az, hogy az ország adóssága érvől évre legfeljebb az infláció mértékével nőhetne, ami ahhoz vezet, hogy a GDP-arányos államadósság szépen visszaszorul.)

Mivel azonban a 2010. évi költségvetési törvénybe beírt 5550 forint lesz a mérvadó – amennyiben ezen a kabinet a költségvetés zárószavazásáig hátra levő négy hétben nem változtat –, ezért ezt kell teljesítenie a minden bizonnyal Fidesz-kormánynak, amely csaknem háromszázharmincmilliárd forinttal lazább követelmény, mutat rá a Költségvetési Tanács. Másképp: belefér egy háromszázharmincmilliárd forintos lazítás is a Fidesz-kabinet részéről ahhoz, hogy megfeleljen a most felállított kritériumnak. Más kérdés, hogy valójában erre nem lenne lehetőség. És persze kényszer sem, kevesebbet természetesen mindig költhet a kormány.

Aztán kétszázhatvanmilliárdos megszorítás

Rá egy évre fordul a kocka. A mostani kormány kicsivel több mint ötszázharmincmilliárdos többlet felhalmozását állítja célként a 2012-es elsődleges egyenlegben. A Költségvetési Tanács szerint azonban mind számszaki, mind módszertani hibát vétett a kabinet, azaz a büdzsét kidolgozó pénzügyi tárca. Egy szó mint száz: csak a módszertani hibát kikorrigálva még a kormány számításai szerint sem jön össze ekkora szufficit, ahhoz közel hatvanmilliárdos kiigazítást kellene végrehajtani legkésőbb a 2012-es költségvetésben.

Azonban ha a Költségvetési Tanácsnak igaza van, és a számszaki hibát is kijavítanánk, akkor valójában sokkal nagyobb, kétszázhatvanmilliárdos megszorítást kellene keresztülvernie a leendő kormánynak ahhoz, hogy ne verje le a most feltett lécet, és 2012-ben hozza az előírt ötszázharmincmilliárdos többletet.

Van még egy megoldás, az azonban nem elegáns. A kritériumot 2012-ig módosíthatja az akkori kormány, amit pótköltségvetéssel tehet meg. Bár talán még ezt is szívesebben vállalják, mint egy – ha a Költségvetési Tanács kalkulációi beigazolódnak – valójában felesleges költségvetési kiigazítást:a reáladósság szinten tartásához vagy csökkentéséhez (tehát a valódi célhoz) nem lenne szükség a kétszázhatvanmilliárdos megszorításra, az csak a valódi célhoz a KT szerint tévesen előírt ötszázharmincmilliárdos szufficitkényszerből következik.

Nem tudatos akció lehet, hanem a régi betegség

A Pénzügyminisztérium vitatja a Költségvetési Tanács számítását és véleményét. A tárca honlapján olvasható közlemény részben azzal magyarázza a PM és a KT számításai közötti különbséget, hogy más-más makropályájával számol a minisztérium és a Tanács, így más pályán alapulnak a kalkulációk. A PM részben közelebbről meg nem nevezett módszertani okokra is hivatkozik. A tárca szerint hibás a Költségvetési Tanácsnak az a kiindulópontja is, hogy már 2011-ben is be kell tartani a reáladósság-szabályt.

A Költségvetési Tanács becslései alapján tehát a költségvetési törvénybe épített kritériumok 2011-ben kedveznének az új kormánynak, de 2012-ben éppen, hogy megszorításra szorítanák rá. Ezért aztán piaci elemzők nem tartják valószínűnek, hogy a mostani kormány tudatos akciójáról lenne szó, vagyis arról, hogy a Bajnai-kabinet sarokba kívánja szorítani a Fidesz-kormányt. Inkább az lehet a magyarázat, hogy egyszerűen még él az a régi reflex, hogy az adott évnél további esztendőkre vonatkozó feltételezéseknek, számoknak úgy sincs nagy jelentőségük, nem lesz gubanc a hibás számokból, nem is olyan fontos a pontosság.