Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Felfüggeszti Brüsszel az M0-s nagyprojekt jóváhagyását

2009.11.16. 16:20 Módosítva: 2009-11-16 19:08:32
Az Index birtokába jutott levél szerint felfüggeszti az Európai Unió a fővárost elkerülő M0-s déli, M1-es és M5-ös közötti szektorának szélesítését magábafoglaló nagyprojekt jóváhagyását. Brüsszeltől az egyik közbeszerzési eljárásban vesztes Porr Építési Kft. kért vizsgálatot a tender miatt. Érdemi lépés addig azonban nem várható az uniótól, amíg a közbeszerzés jogi procedúrája itthon véget nem ér.

A nagyprojekt jóváhagyási eljárását ezennel felfüggesztjük – egyebek mellett ezt tartalmazza a Brüsszelben november 9-i keltezéssel írt, az Index birtokába jutott levél, mely az M0-s déli, az M1-es és M5-ös közötti szakaszának szélesítési projektjéről szól. A Jean-Marie Seyler, az Európai Bizottság regionális politikáért felelős igazgatója által aláírt, Szalóki Flóriánnak, az NFÜ Közlekedési operatív program irányító hatósága vezetőjének küldött levél arra is felhívja a figyelmet, hogy ha nem biztosítható egy beruházás költséghatékonysága, akkor vagy új tendert kell kiírni, vagy a nagyprojektből ki kell venni az építkezés költségeinek egy részét.

Kell a jóváhagyás

A fővárost elkerülő út déli részét három fázisban szélesítenék a mostani kétszer kétsávosról kétszer háromsáv plusz leállósávosra úgy, hogy részben a meglévő útpálya mellé építenek másikat, részben pedig új nyomvonalon készül út. A beruházást európai uniós támogatással tervezi megvalósítani hazánk, a Közlekedési operatív program (Közop) egyik nagyprojektjeként az unió a költségek 85 százalékát fedezné. Mivel a teljes beruházás értéke meghaladja az 50 millió eurót, ez nagyprojektnek számít, amihez brüsszeli jóváhagyásra van szükség – Seyler levele szerint most ezt a jóváhagyási folyamatot függesztették fel.

A három szakaszra három kivitelezési eljárást írt ki az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. A háromból csak az elsőként, még áprilisban lezárt tenderrel nem volt baj, aszerint a Colas Hungária szélesítheti az M1-es és az M6-os közötti 6,6 kilométert 10,9 milliárd forintért. A meglévő útpálya mellett, attól északra épülő új aszfaltcsíknak 2011 közepére kell elkészülnie.

A második eredményhirdetésen az 51-es főút és az M5-ös gyáli csomópontja közötti 6 kilométeres, kétszer háromsávos új útszakasz kivitelezőjét nevezték meg júniusban. Itt azért kell új útszakaszt építeni, mert a körgyűrű déli és keleti szakasza – a kettő átadása között eltelt több mint tíz év miatt – eltérő helyen csatlakozik be az M5-ösbe: a déli szektor a főváros határában, a keleti a már említett csomópontban.

Azt a tendert a Betonút tulajdonosához kötődő Euroaszfalt vezette, többek között a Vegyépszer két cége, a hídépítő Mahíd 2000 és a W-Mix alkotta konzorcium nyerte 9,747 milliárd forintos ajánlattal.

Az a tender már nem volt sima ügy: a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó Sedesa–Szeviép-konzorciumot kizárták, így az a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. Bár a KDB végül elutasította a jogorvoslati kérelmet, a procedúra csaknem kéthónapos csúszást eredményezett.

Hónapok óta eldöntetlen

Az igazi harc azonban a leghosszabb, ráadásul két Duna-hidat is magába foglaló, így legdrágább szakaszért folyt – és folyik most is. Az M6-os és az 51-es főút közötti, lényegében a Csepel-szigeten átívelő szakaszra kiírt tendert első körben a Porr nyerte nettó 28,339 milliárd forintos ajánlattal. Mint arról többször beszámoltunk, a verseny további két résztvevője, a Nemzetközi Vegyépszer Zrt., valamint egy, a NIF által kizárt, az A-Híd Építő Zrt.-vezette, a Közgép Zrt.-t, a Strabag-MML Kft.-t, a Magyar Aszfalt Kft.-t, valamint a Colas Hungária Kft.-t tömörítő M0 déli ág II. konzorcium a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult.

A KDB szeptember végén egy olyan határozatot hozott, amely teljesen átírta a tender eredményét: a kizárt konzorciumot visszahozta a versenybe, a másik két pályázót kizárta, a Nemzetközi Vegyépszer kérelmét elutasította, a NIF-et 5 millió forintra büntette, és a tender újbóli értékelésére kötelezte. Ezt követően jelentette be a Porr, hogy a KDB döntése miatt brüsszeli vizsgálatot kér, mivel a kizárását alaptalannak és diszkriminatívnak tartja.

A NIF időközben, a KDB előírásainak megfelelően lefolytatta az így immár egyszereplős tender értékelését, és október végén győztesnek hirdette ki az A-Híd Építő Zrt.-vezette konzorciumot (amely egyébként nettó 34,87 milliárdos árat ajánlott). Azonban a NIF ezúttal sem tudott szerződést kötni, ugyanis a Porr ez ellen a megismételt értékelés ellen kért jogorvoslatot – a brüsszeli levéltől függetlenül – a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A KDB a jogorvoslati kérelem befogadása után ismét megtiltotta a NIF-nek a szerződéskötést, és az ügyben újabb tárgyalást tűzött ki; ezt november 17-én, azaz kedden tartják.

Csak egy gesztus?

A felfüggesztésről szóló értesítés valójában egy udvarias gesztus, Brüsszel addig nem tesz érdemi lépéseket, míg a hazai közbeszerzési procedúra véget nem ér, a KDB vagy később a bíróság végleges döntést nem hoz – kommentálta az ügyet egy, az uniós döntéshozatali mechanizmust és az EU-s támogatással megvalósuló beruházásokat ismerő forrásunk. A szakértő szerint a Porr lépése jogi értelemben nem releváns, Brüsszeltől jogi értelemben nem várhatja, hogy beavatkozzon a közbeszerzési folyamatba, bár nyomásgyakorlásra jó lehet a lépés.

Már csak azért is, mivel a teljes déli szektor szélesítése egy beruházásnak számít, a nagyprojekt esetleges elutasítása, de a jóváhagyási eljárás felfüggesztésével ennek meglebegtetése is a teljes építkezés finanszírozását bizonytalanná teheti. Nem kevés pénzről van szó: a 85 százalékos uniós szerepvállalás több mint 41 milliárd forintot jelent (a három tender összesített költségeivel, a vitatott eljárásban a kedvezőbb árú, Porr-féle ajánlattal számolva).

NFÜ: Korai lenne állást foglalni

Az uniós levélről, illetve a jóváhagyási eljárás felfüggesztéséről kértük a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség állásfoglalását is. Az ügynökség cikkünk megjelenése után írásban közölte: "az NFÜ a jogszerű, időben és megfelelő minőségben megvalósuló projekt végrehajtásban érdekelt. A KDB és a bíróság döntéseit jogkövető magatartással végrehajtjuk, de bármit mondani, állást foglalni jelenleg a döntések megelőlegezése volna".

Az ügynökség megjegyzi: "jogorvoslati fórumokhoz fordulni minden versenyzőnek joga van, de a válság hatásaira megcsappanó piaci megrendelések hatására láthatóan megemelkedett, mondhatni automatikussá vált a vesztes felek felülvizsgálati kérelme. A nagy verseny megmutatkozik abban is, hogy a tervezéskori, becsült mérnöki ár jóval magasabb volt a közbeszerzési eljárásban kialkudott és leszorított 28-34 milliárd forint közötti ajánlatoknak". Közlik azt is: egy "folyamatban lévő jogorvoslati eljárásról van szó az M0-s építése kapcsán is, így annak tartalmáról jelen pillanatban nem tudunk bővebb információkkal szolgálni. Az Európai Bizottság levele is erről az eljárásról kér többlet információkat".

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?