Negyedére estek az autóeladások

2009.11.20. 11:49
Szembe megy a magyar trend az európai autópiaccal: a kontinensen összességében már 12,8 százalékkal több autót adtak el idén októberben mint tavaly, nálunk azonban 72,1 százalékos visszaesést mért a Jato Dynamics.

3590 új autót adtak el idén októberben Magyarországon, egy évvel ezelőtt ugyanebben a hónapban még 12 868 kocsi ment el: a visszaesés 72,1 százalékos, ezzel negatív értelemben csúcstartó Magyarország a Jato Dynamics nevű elemző cég összesítésében.

A visszaesési listán a második Litvánia (-69,8%), majd Izland (-58 %) és Észtország (-57,4%) következik. Nagyobb visszaesés volt még Görögországban és Cipruson is, kisebb, 10 százalék alatti-körüli több országban is megfigyelhető. A visegrádi országok közül Szlovákiában 34,8 százalékos esést mértek októberben, de ahogy Lenyelországban is, az év eddigi részében összességében minimális pluszt mutathatnak fel az autókereskedők: Szlovákiában fél, Lengyelországban 1,3 százalékkal nőttek, alapvetően a roncsprémium programoknak köszönhetően az első tíz hónapban az eladások a válság ellenére.

Bár az országok többségében a visszaesés a jellemző, a legnagyobb piacok az októbert nézve egyértelműen, de több ország esetében az év egészére is pluszban állnak: a német és a francia piac mellett az osztrák is ilyen. Így az októbert nézve az európai piacok összességében 12,8 százalékos növekedést mutatnak, az év eddigi részét nézve pedig a válság ellenére csak 4,1 százalékos a visszaesés.

A legnépszerűbb márka Európában a VW, a legnagyobb példányszámban eladott típus pedig a Golf, a 2-3 helyen a Renault és a Ford, illetve a Clio és a Fiesta osztozik.