Ábrahám
17 °C
29 °C

Amikor nemigen sikerültek dolgaink

2009.11.21. 09:06
Eredménytelen a hatvanmilliárdos MÁV-tender, felfüggesztik a negyvenmilliárdos támogatást jelentő M0-nagyprojekt elbírálását. Okirathamisítás a vagyonkezelőnél, kirúgott Bormarketing-dolgozók, sikertelen egyeztetés az ÁSZ-elnök utódjáról, csökkenő reálbérek, kritikus OECD-vélemény. De legalább a korrupciós helyzetünk nem romlott.

Oszkó Péter van a legnehezebb helyzetben az unió pénzügyminiszterei közül – legalábbis a tekintélyes Financial Times eheti írása szerint. Hogy ez elismerés-e vagy kritika, az értelmezés kérdése, az mindenesetre tény: arra nem volt elég: hogy Oszkó egyben a legjobb pénzügyér is legyen az EU-ban, ezt a titulus francia kollégájának jutott.

Deficit: lehet egy kicsivel több?

Holott a magyar pénzügyi kormányzat mindent megtesz a költségvetési hiány kordában tartásáért, még a cégektől is segítséget kért, hogy pontosabban tudjon tervezni. Az OECD ennek ellenére sem hiszi, hogy sikerül a hiányt akár idén, akár 2010-ben a bűvős 4 százalékos szint alá vinni.

A BUX és a vezetõ részvények árfolyamának változása
  47. heti záró 46. heti záró
BUX 20 650
21 120
OTP  5422 5630
Mol  15 850 16 300
Richter  40 805 41 300
Magyar Telekom 754
756

A nemzetközi szervezet aggodalmaskodása maximum a brókereket és a forintpiaci kereskedőket aggasztotta kissé – a hét első felében még 265 forint környékén volt az euró, a hétvégére már 270 forint fölött, a részvényárfolyamokról lásd táblázatunkat –, a kormány töretlenül, sőt egyre bizakodóbb. Maga Oszkó is azt mondta a lapunknak adott interjúban, hogy tartani fogjuk a hiányt, mert ország elemi érdeke, hogy belül maradjunk a deficitterven.

Kit hoz a jövő?

A pénzügyminiszter egyébként egy sikert mégis elkönyvelhetett a héten: az Alkotmánybíróság jóváhagyta a szuperbruttósításnak nevezett adótechnikai megoldást a személyi jövedelemadózásban, így az új módszer – amely a legtöbbeknek változatlan bruttó esetén is növeli a nettóját – jövőre hatályba léphet.

És szükség lesz is rá, idén ugyanis nagyot estek a reálbérek. Igaz, az országos átlagot jelentősen torzítja, hogy a közszférában nagyrészt a 13. havi elmaradása miatt 7,8 százalékos a csökkenés.

Hogy jövőre a szuperbruttó hatására ez hogyan változik, azt most még éppúgy nem tudni, mint azt, hogy ki lesz az Állami Számvevőszék elnöke, miután a most Kovács Árpád által betöltött poszt hamarosan megüresedik. A két nagy párt a héten nem tudott megállapodni az ÁSZ-elnök jelöléséről – erre azért lenne szükség, mert megválasztásához a parlamentben kétharmados többségre van szükség –, így a szervezet teljes vezetőség nélkül maradhat Kovács mandátumának lejártával, miután alelnökei 2002 óta nincsenek.

Kösz, beszerzők

Nemcsak az ÁSZ-elnök körüli egyeztetés hozott kudarcot a héten. A közbeszerzések terén például kudarcok és különös fordulatok egyaránt jellemezték a mögöttünk hagyott napokat. A nagyjából 40 milliárd forintnyi uniós támogatással járó M0-s nagyprojektről hétfőn tudta meg az Index, hogy felfüggesztik az elbírálását egyik szakasza kivitelezői tenderének sajátos, és még mindig zajló utóélete miatt.

Egy másik gyorsforgalmi útról az derült ki, hogy hiába nyilvánították eredménytelennek a megépítésére kiírt tendert, miután a kétszer is elsőnek kihozott győztes visszalépett, lehet, hogy mégis lesz eredmény. A vesztes Vegyépszer ugyanis a KDB-től kért beavatkozást, és meglehet: annak ellenére építkezhet, hogy két eredményhirdetésből egyet sem nyert meg.

A MÁV sem tendereztetett eredményesebben: pénteken jelentették be, hogy elbukott a 60 milliárdos távközlési közbeszerzése. Ezzel szintén uniós pénzek is veszélybe kerültek: a beruházás költségeinek több mint 80 százalékát – akárcsak az M0-s szélesítését – Brüsszel állná. Ennyi közbeszerzési furcsaság láttán jó volt olvasni, hogy tavaly óta nem lett korruptabb az ország – igaz, tisztességesebb sem.

Lobog a szélben a pénzzsák

Ráadásul nemcsak úton és vasúton vannak gondok. Sármelléken több százmilliós tartozást halmozott fel a reptér üzemeltetője, bár a polgármester reméli, hogy tavaszra rendben lesz a balatoni légikikötő.

A Molnál veszteség még nincs, de a nyereség jócskán megkopott. Az olajcég gyorsjelentésében 76,22 milliárd forintos profit szerepelt, ami 56 százalékkal alacsonyabb a tavalyinál. A cég ennek ellenére bátran terjeszkedik, a héten újabb pakisztáni nagyberuházást jelentett be (nemcsak a Mol nézelődik keleten: a debreceni buszgyártó Kínába megy buszt csinálni). Visszatérve a Molra: az autósokat jó hírrel, a benzin és dízel árának literenként 3 forintos csökkentésével lepték meg.

A Bormarketing-dolgozók pedig a tulajdonosaikat lepték meg, méghozzá azzal, hogy testületileg felmondtak. A dologról mindenki hallgat, de a háttérben komoly pénzügyi harcokról és ezek miatt elmaradt fizetésekről hallani. Távozott a héten a nemzeti vagyonkezelő Pest megyei irodavezetője is, igaz, nem önszántából: hétfőn jelentették be a felmentését, és szerdán már le is zárult az a belső vizsgálat, amely szerint okirathamisítás történt az MNV-nél.