Károly, Karola
-2 °C
4 °C
Index - In English In English Eng

Tovább csúszik az M0-s szélesítése

2009.12.14. 14:42 Módosítva: 2009.12.14. 14:42
Ismét eredménytelen az a négy hónapja húzódó tender, amelyen az M0-s Csepel-szigeten átvezető szakaszának szélesítésére kerestek kivitelezőt. Az első körben győztes Porrt ismét kizárták, a másodszor győztesnek tűnő – a Strabagot, a Közgépet és a Hídépítő-céget felvonultató – konzorciumot hiánypótlásra kötelezték. Az ügy a bíróságon folytatódhat, 2011-től még nehezebb lesz autózni az elkerülő út déli szakaszán.

A Közbeszerzési Döntőbizottság ismét hatályon kívül helyezte az M0-s körgyűrű M6-os és 51-es közötti szakaszának kiszélesítésére kiírt közbeszerzési eljárás eredményét. A döntőbizottság most írásba foglalt döntése megerősítette az első körben, még augusztusban győztesnek kihirdetett Porr Építési Kft. kizárását a tenderből.

Ugyanakkor a KDB érvénytelenítette a NIF-nek azt a döntését is, amelyik a második körben az M-0 déli ág II. konzorciumot hozta ki győztesnek október végén. Ezt a konzorciumot a Hídépítő-csoporthoz tartozó A-Híd Építő Zrt. vezette, és Közgép Zrt., a Strabag-MML Kft. és a Strabag-érdekeltségű Magyar Aszfalt Kft., valamint a Colas Hungária Kft. alkotta. E miatt a döntés miatt fordult a KDB-hez a Porr, egyben kérte saját korábbi kizárásának felülvizsgálatát. A Porr egyébként nettó 28,3 milliárd forintos ajánlatot tett, míg a konzorcium 34,87 milliárd forintért végezné el a munkát.

Hiányos, de maradhat

A döntőbizottság a konzorcium dokumentációjában nem fogadta el hiteles fordításnak egy becsatolt idegen nyelvű irat fordítását, továbbá megállapította, hogy egy eszközökkel kapcsolatos nyilatkozat hiányos. Ennek ellenére ezt az ajánlattevőt nem zárta ki a tenderből, hanem kötelezte a NIF-et arra, hogy küldjön ki hiánypótlási felhívást a konzorciumnak, és kérjen javítást az ajánlat két pontjáról. Ez a lépés annak fényében meglehetősen különös, hogy a Porrt korábban olyan kifogások miatt zárták ki, amelyek közbeszerzési szakértők szerint hiánypótlás keretében javíthatók lettek volna.

A döntőbizottság határozata értelmében, miután a NIF-nek az eljárást lezáró döntését megsemmisítették, a tendernek megint nincs nyertese. Az állami sztrádaberuházónak a közbeszerzési törvény szerint harminc nap alatt kell ismét határozatot hoznia, vagyis a végső döntés akár januárra is csúszhat. (És persze korántsem biztos, hogy valóban a végső döntés lesz, hiszen a Porr a KDB határozata ellen bíróságon kérhet újabb jogorvoslatot, ami a szerződéskötést és a munkák elkezdését tovább halaszthatja.)

Tizenegy kilométeres dugó?

A közlekedési minisztérium és a NIF úgy tervezte, hogy idén júliusban hirdetik ki a tender győztesét (ehhez képest már az első eredményhirdetés is csúszott egy hónapot). Az eredeti forgatókönyv szerint idén ősszel már el is kezdődött volna a munka a nagyjából tizenegy kilométer hosszú, két Duna-hidat is magába foglaló útszakaszon. Az útszakasz átadását 2012. november 30-ra tervezték.

A másik két szakasz épül

Az M1-es és az M6-os között, még egy áprilisi eredményhirdetés nyomán, a Colas Hungária kezdett el dolgozni, a 6,6 kilométeres szakaszon 10,9 milliárdért szélesíti kétszer három sávos plusz leállósávosra a most kétszer két sávos utat. Az 51-es út és az M5-ös között egy konzorcium építhet új, szintén kétszer három sávos és leállósávos utat, az a nagyjából hat kilométer 9,7 milliárd forintba kerül, erről júniusban döntöttek.

Ehhez képest most már a győztes kivitelező kiválasztása is fél évet csúszik. Ráadásul, ha a Porr nem is küzd tovább a kizárása ellen a bíróságon, és januárban le is tud szerződni a NIF a győztes konzorciummal, a földmunkákat – átlagos időjárással számolva – legkorábban márciusban lehet elkezdeni. Ez azt jelenti, hogy a tervezettnél hét-nyolc hónappal később kezdődhet az útépítés, és várhatóan csak 2013 nyarára készül el az út.

Ez azért különösen érdekes, mert M0-s teljes déli szektorát, az M1-es és M5-ös közötti szakaszt három fázisra darabolva építik át, illetve építik meg. Márpedig a másik két szakaszon már folyik a munka: az M1-es és az M6-os közötti nem egészen hét kilométer szélesítéséről áprilisban, az 51-es út és az M5-ös közötti nagyjából hat kilométeres új útról júniusban döntöttek, és már mindkettő épül is. Utóbbinak jövő év november 30-ra, az M1 és az M6 közötti szélesítésének 2011 júniusára kell elkészülnie. Mindez azt jelenti, hogy akár két évig is eltarthat az az átmeneti állapot, amikor az M1-es, M7-es, illetve az M3-as, M5-ös felől az új, széles úton, kétszer három sávon érkező forgalmat a Csepel-szigeten a mostani, keskeny, kétszer két sávos út vezeti el.

Mi lesz a pénzünkkel?

A döntés további elodázása egyben azt is eredményezi, hogy – mivel az elkerülő teljes déli szakaszának szélesítése 85 százalékban uniós támogatással valósul meg – tovább csúszik a teljes M0-s nagyprojekt brüsszeli jóváhagyása (ez nemcsak a hányatott sorsú szakaszt érinti, hanem a teljes beruházást). Egy november 9-i keltezésű, Jean-Marie Seyler, az Európai Bizottság regionális politikáért felelős igazgatója által aláírt, Szalóki Flóriánnak, az NFÜ Közlekedési operatív program irányító hatósága vezetőjének küldött levél szerint a nagyprojekt jóváhagyási eljárását november elején felfüggesztették.

A brüsszeli lépést – amit az uniós támogatások egyik szakértője jogilag nem releváns, de fontos figyelmeztetésnek számító gesztusnak minősített – vélhetően az váltotta ki, hogy a Porr szeptember végén, miután kizárták, kérte az eljárás brüsszeli felülvizsgálatát. A levélben az uniós biztos arra is felhívja a figyelmet, hogy ha nem biztosítható egy beruházás költséghatékonysága, akkor vagy új tendert kell kiírni, vagy a nagyprojektből ki kell venni az építkezés költségeinek egy részét.

A gyakorlatban ez azt jelentheti, hogy az elvileg nyolcvanöt százalékos uniós támogatással megvalósuló beruházásra szánt brüsszeli pénz egy részét elvonják. Mivel a három szakasz a dolgok mostani állása szerint csaknem ötvenmilliárd forintba kerülne, nem kis összegről, nagyjából negyvenegymilliárd forintról van szó. Korábban már többször előfordult, hogy hazai közbeszerzési szabálytalanságok miatt az unió csökkentette egyes projektek támogatását, gondoljunk csak a négyes metróra vagy a csepeli szennyvíztisztítóra. Így ha a teljes támogatást vélhetően nem is bukjuk el, ha Brüsszel az ügyet aggályosnak találja, a támogatás összege csökkenhet.

Különös ügyek

Nem az M0-s az egyetlen különös közbeszerzési ügy, az elmúlt hónapokban sorozatban követték egymást a meglepő fordulatok az útépítési tenderek eredményhirdete után. November elején adtunk hírt arról, hogy idén nem kezdődik el az M9-es építése, mert az útnak az 54-es és az 51-es közötti szakaszára kiírt közbeszerzési eljárásban kétszer is győztesnek kihozott, hétmilliárdos árat kínáló Gránit Kft. visszalépett. A tenderben kétszer is második Vegyépszer viszont már a visszalépés előtt a KDB-hez fordult, sikerrel. A döntőbizottság ugyanis felülírta a NIF-nek azt a határozatát, amellyel eredménytelenné nyilvánította az eljárást: kizárta a tenderből a Gránitot, és új döntés meghozatalára kötelezte az állami sztrádaberuházót.

Különös utóélete lehet a 86-os főút Zala megyei szakaszának felújítására kiírt közbeszerzési eljárásnak is. Mint arról beszámoltunk, a nyertes pályázó egy kerekítési hiba miatt két különböző helyen két, egymástól négy forinttal eltérő összeget adott meg. A különbség miatt a tenderen második helyen végzett pályázó várhatóan a KDB-hez fordul, ami akár érvényteleníthetik is a pályázatot, és ebben az esetben százmillió forinttal többe kerülhet az út felújítása (legalábbis nagyjából ennyivel vállalta volna drágábban a munkát a második helyezett).

Az M0-s déli szektoráról sem ez az egyetlen ügy, ami a KDB elé került. Az 51-es út és az M5-ös gyáli csomópontja közötti szakasz megépítésére kiírt eljárás eredményét a Sedesa–Szeviép-kettős támadta meg, de azt a beadványt a döntőbizottság elutasította.