Túl a mélyponton a magyar autókereskedelem

2010.01.02. 06:58
Az elmúlt évben jelentős mértékben esett Magyarországon az új autók értékesítése, azonban a kereskedők szerint túl van a mélyponton az ágazat és jövőre már emelkedhet az új autók eladása.

A Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég legutóbbi adatai szerint 2009 első tizenegy hónapjában 60,5 százalékkal 56 500 darabra csökkent az újautó-eladások száma Magyarországon. A privát vevők aránya szintén csökkent 2009-ben, bővült viszont a közületieké.

A gazdasági válság talán leginkább a gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó vállalatokat érintette 2009-ben: az Opten céginformációs szolgáltató szerint a cégek 5,2 százalékával szemben indult meg a felszámolás.

A számos népszerű márkát forgalmazó Porsche Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli, a magyarországi autópiac az utóbbi hónapokban már elérte mélypontját, így 2009-ben átlagban 50 százalékos lehet a csökkenés a 2008-ban még 158 ezer darabos értékesítéshez képest. Az év eleji kilengésekre, amikor egy-egy márkánál akár 75 százalékot is elérő visszaesést lehetett tapasztalni, már nem számít a cég.

Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint már érezhető az új autók iránti érdeklődés emelkedése, ugyanakkor a gyenge vásárlói erő miatt továbbra is csak lassan növekvő értékesítési mutatókra lehet számítani. Az év utolsó hónapjaiban szinte csak készpénzzel fizető magánszemélyek, illetve néhány optimista vállalat vásárolt új személygépkocsit. Gablini szerint ugyanakkor hiba lenne a jövőben mesterséges keresletet támasztani az új autók iránt.

A Porsche Hungária adatai szerint a cég által forgalmazott márkák (Audi, Skoda, SEAT, Volkswagen) közül a legnagyobb csökkenés a volumenmárkánál, a növekedésben korábban élen járó Skodánál következett be, míg a prémium szegmensben 30-40 százalékos volt a visszaesés. A Porsche eladásai még nőttek is, miután a 2008-as 80 után 2009-ben már közel 100 autót értékesített a cég.

A teljes magyarországi értékesítés mintegy 25 százaléka nem belföldön realizálódik: a 2009-es egész éves várható adatok szerint a magyarországi forgalomba helyezések száma megközelíti majd a 60 ezret, míg a külföldi értékesítés 78 ezer lesz. Az ügyvezető igazgató arra számít, hogy jövőre az export csökkenni fog, így körülbelül 60 ezer gépjárművet értékesíthetnek külföldön 2010-ben.