Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nyilvános a banki kódexhez nem csatlakozók listája

2010.01.06. 11:15

A PSZÁF honlapján megjelent listából kiderül, hogy összesen 241 pénzügyi szolgáltató írta alá a január 1-jén hatályba lépett banki magatartási kódexet. A felügyelet azok listáját is közzétette, akik nem csatlakoztak a kódexhez, ezek 73-an vannak. Kilenc olyan vállalkozás is van, amelyik szeretne csatlakozni, de ehhez bizonyos feltételeknek, például az anyacégük jóváhagyásának teljesülni kell.

A nagy és ismert pénzintézetek közül nem írta alá a kódexet az AXA, ők ezt jelezték is korábban. A hitelintézetek közül még a Bank of China és az Oberbank AG Magyarországi Fióktelepe nem írta alá, a többi alá nem író pénzügyi vállalkozás vagy szövetkezet.

A csatlakozás önkéntes, de az aláíró intézmények kötelesek a kódex rendelkezéseinek betartása mellett folytatni hitelezési tevékenységüket a lakosság körében. A felügyelet folyamatosan ellenőrzi a kódex rendelkezéseinek betartását és megállapításait közzéteszi honlapján.

A magatartáskódex eredetileg december 1-jén lépett volna hatályba a hitelintézeti törvény módosításával egyidejűleg. A parlament azonban akkor még nem fogadta el a törvénymódosítást.

A magatartási kódex egyebek mellett meghatározza a felelős hitelezés normáit a szerződéskötés előtt, a hitel futamideje alatt, az ügyfél fizetési nehézségei, illetve végrehajtás esetén. Megfogalmazza az egyoldalú szerződésmódosításra vonatkozó szabályokat.

A hitelnyújtók a kamatot csak a kódexben szereplő feltételek változása esetén módosíthatják egyoldalúan, a díjak, jutalékok legfeljebb az infláció mértékében növekedhetnek. Az ügyfelek költségeiben a kedvező változásokat is érvényesíteni kell. Azon hitelszerződéseket pedig, amelyek automatikusan nem megújíthatók, és futamidejük nem haladja meg az egy évet, nem lehet az ügyfél számára hátrányosan módosítani.