Arnold, Levente
17 °C
27 °C

2013-ig biztosan nem lesz elektronikus útdíj

2010.01.07. 10:19
Magyarországon legkorábban 2013-tól vezethető be a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozó használatarányos útdíj. Ennek mértéke ezt követően csak többéves átmeneti időszakkal érné el a nemzetközi átlagot - közölte a magyarországi díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) csütörtökön.

A szervezet közleményében hangsúlyozza: az új rendszer bevezetésétől a szállítmányozási tevékenység racionalizálását, a környezetbarát járművek fokozatos elterjedését, valamint az üresen, illetve részben terhelt fuvarozás csökkenését várja. A KKK emellett arra is számít, hogy javul a magyarországi, de különösen a helyi, regionális termelők versenyelőnye, hiszen a közelben előállított áruk költsége csökken a nagyobb távolságból érkezőkkel szemben.

A használattal arányos útdíj bevezetésének célja nem a fuvarozók - így közvetetten a lakosság - terheinek növelése, hanem az időtartamhoz kötött, matricás díjak méltánytalanságainak megszüntetése. A megtett úttal arányos díjakkal megszűnik az utakat rendkívüli mértékben terhelő, nagytávolságokra közlekedő szállítók előnye, így mindenki számára érzékelhető lesz az árucikkek szállításának valós költsége - mutat rá a szervezet.

A központ tájékoztatásában emlékeztet: mára már öt szomszédos országban is a megtett úttal arányos tarifát kell fizetniük a 3,5 tonna feletti teherjárműveknek. Szlovákiában 2010. január elsejétől vezették be a 3,5 tonna feletti járművekre vonatkozó használatarányos elektronikus útdíjat. Csehországban ugyanekkor szintén három és fél tonnáig terjesztették ki, a 12 tonnát meghaladó teherjárműveknek már 3 éve kötelező elektronikus útdíjat.

A KKK hozzáteszi: a magyarországi útdíjrendszer zökkenőmentes bevezetése érdekében figyelemmel kíséri a szlovákiai díjpolitikai váltás tapasztalatait. A központ az elmúlt napok történéseiből azt a következtetést vonta le, hogy az érintett fuvarozók regisztrálását a Szlovákia által biztosított félévnél hamarabb kell kezdeni az új rendszer indulása előtt, továbbá kezdetben a Pozsony által meghatározottnál alacsonyabb árakat kell kiszabni.