Lehúzta ügyfeleit a PPO

2010.01.11. 18:19 Módosítva: 2010.01.11. 23:37
A PPO elektronikus szolgáltatásokat nyújtó cég 2500 forinttal terhelte meg ügyfelei egy részének számláját éves szolgáltatási díjként. A lapunkat megkereső ügyfelek szerint azonban ők egy ingyenes szolgáltatásra regisztráltak és a cég nem értesítette őket a díjről. A cég szerint jogszerűen terhelték meg a számlákat, az ügyfelek is tudtak erről, amikor aláírták a szerződési feltételeket. A díjemelésről pedig a feltételekben meghatározott módon kommunikáltak.

Délután özönleni kezdtek szerkesztőségünkbe a panaszok, hogy a PPO nevű cég, melynek segítségével többek között telefonegyenlegeket lehetett feltölteni, illetve autópályamatricákat venni, éves díj címén 2490 forintot levont ügyfelei számlájáról. Az érintettek azért háborodtak fel, mert egy korábban ingyenes szolgáltatásról volt szó.

Meglepődtek az ügyfelek

Két éve regisztráltam a PPO oldalra és az ingyenes szolgáltatást választottam – magyarázta az Indexnek az egyik érintett ügyfél. Ma fél négykor kapott értesítést, hogy éves díj címén levontak 2490 forintot. Az olvasó utoljára tavaly augusztusban vásárolt az oldalon, azóta nem is járt ott. Így nem értesülhetett arról, hogy novemberben megváltoztatták az általános szerződési feltételeket, és a fizetős kategóriába tették át.

Egy másik lapunknak panaszkodó ügyfél szerint eleve abszurd, hogy egy online fizetési konstrukciónál a termék (az autópályamatrica) drágább, mintha hagyományos módon venné meg. Ő legalább egy éve nem is használta regisztrációját. Mindketten hangsúlyozták: a cégtől sem emailben, sem egyéb módon semmilyen tájékoztatást nem kaptak arról, hogy a szerződési feltételeket a cég egyoldalúan megváltoztatta.

A panaszok özönéből és a fórumos hozzászólásokból úgy tűnik, hogy panaszosaink nincsenek egyedül ezzel a problémával. A cég nem küldött ki értesítőt ügyfeleinek, a változásról szóló értesítést csak a belső levelezési felületen tette közzé. Így aki nem látogatta rendszeresen a cég oldalát, vagy például három évvel ezelőtt regisztrált és azóta sem használta, az most pórul járt.

A cég honlapja jelenleg elérhetetlen, az ügyfelek nem tudják elérni az ügyfélszolgálatot, és nem tudnak leiratkozni a szolgáltatásról. Kora délután még csak annyi állt az oldalon, hogy épp "éves karbantartást végez 2009. január 11-én 12:00-20:00 óra időpont között". Négy óra körül már azt is kiírták, hogy a megnövekedett beérkező ügyfélszolgálati hívások miatt csak hosszabb várakozási idő alatt jutnak el az operátorokhoz, ezért az ügyfelek inkább emailben küldjék el kérdéseiket. A céget mi is kerestük, de egyelőre nem tudtuk elérni.

Olvasóinktól úgy tudjuk, hogy sokan hívják a bankok ügyfélszolgálatait, hogy érdeklődjenek a levonás jogszerűségéről. Valóban érkeztek ügyfélmegkeresések az ügyben a bankokhoz – erősítették meg lapunknak. A PPO amúgy még a tranzakció megkezdése előtt értesítette bankokat, hogy nagyobb számú bankszámlát fognak megterhelni ma és holnap.

A tranzakciót a bankok nem tudják leállítani, illetve a pénzt sem tudják visszautalni, mert jogszerű tranzakcióról van szó – magyarázta banki forrásunk. Egy az ügy részleteinek ismerete nélkül csak általánosságban fogalmazó jogi szakértő szerint ugyanakkor az a tény, hogy a szerződési feltételeket értesítés nélkül változtatta meg a cég, alapot adhat arra, hogy az érintettek pereljenek - kérdés persze, hogy az eredeti megállapodásban milyen tájékoztatási kötelezettséget vállalt ez ügyben a PPO.

Jogosak a terhelések?

Hétfő este sikerült beszélnünk a PPO honlapot üzemeltető cég igazgatójával. Simén Tamás kérdésünkre elmondta, hogy a PPO már hetedik éve, 2004 óta nyújt elektronikus, kereskedelmi szolgáltatásokat. Elsőkét a három mobilszolgáltató termékeit forgalmazták, később több új termékkel bővült kínálatuk, például: online autópálya-matrica, onlinefax, sms, iq teszt, biztosításkötés és az ezekhez kapcsolódó kényelmi szolgáltatások biztosítása.

Minden elektronikusan zajlik, a szerződéskötéstől kezdve a számlázásig. Néhány év működés után két lépcsőben gondolkodtak a továbblépésen. Addig minden vásárláshoz meg kellett adni a bankkártya adatokat. 2008 novemberében bevezették a PPO bankkártya regisztrációt és hozzá kapcsolódó PPO csomagválasztást. Az ügyfelek a legközelebbi vásárlásokkor a beregisztrált bankkártya terhére tudtak vásárolni – a regisztrációkor megadott jelszóval jóváhagyva a vásárlásokat. PPO-nál alkalmazott jelszóval védett rendszer működik a világelső PayPal fizetési rendszerében is. Tagsági díjfizetés a választott díjfizetési módon és díjszabás szerint automatikus terheléssel kerül kiegyenlítésre.

Regisztrációs időszakkal párhuzamosan 2008. novemberében három különböző szolgáltatási szinthez kötött előfizetői csomagot vezettek be, amelyek a PPO Light, Basic és Prémium szolgáltatás csomagok esetében díjkötelesek.

A most panasszal élő ügyfelek nagyrészt azon bankkártya regisztrációt végrehajtó régi ügyfelek közül kerültek ki, akik a PPO Light csomagra szerződtek 2008 novemberétől 2009. január 20-ig és a PPO oldalán kártyaregisztrációt hajtottak végre és éltek a PPO által kínált egyedi ajánlattal, mely szerint a PPO Light 2009 akciós díjcsomagot 2009. december 31-ig térítésmentesen használják. Ezen időszak után regisztráló ügyfelek már a PPO Light díjcsomagnak megfelelő díj megfizetése után tudták használni a portált.

Simén Tamás szerint minden változást a PPO ÁSZF-ben foglaltak szerint kommunikáltak. Az ügyfelek elektronikus szerződéskor kötöttek – a PPO internetes oldalon klikkeléssel elfogadták ezeket a feltételeket. A közzétételre a törvény időben is kötelezi őket, ennek eleget tettek 2009. november 18-án.

A PPO Light 2009 promóciós és PPO Light díjfizetéses tagságok 2009 december 31-én jártak le, ezen tagságok felfüggesztés, illetve törlési igény nélkül automatikus megújulnak január elsejével és december 31-én járnak le.

Simén Tamás a PPO.hu oldal elérhetőségéről annyit mondott, hogy a mai karbantartás előre tervezett volt. Napközben - látva a fórumokon a panaszokat - igyekeztek reagálni és kommunikálni például azzal, hogy kikerült az oldalra a kapcsolat menüpont és meghosszabbított ügyfélszolgálati renddel dolgoztak.

Simén Tamás annyit még hozzátett, hogy szolgáltató partnereikkel egyetemben átlátható és kiemelkedően színvonalas szolgáltatást nyújtanak, az elektronikusan piactéren pedig előremutató magatartásukkal és nívós szolgáltatás kiépítésén fáradoznak, melyet a PPO-t használó ügyfelek szavazatai alapján „Az Év legígéretesebb internetes kereskedője -2006” címmel is kitüntettek.

Az igazgató azt tanácsolja és javasolja a panaszos ügyfelek részére, hogy első felindulásukban ne töröljék tagságukat, hiszen egy évre kifizették most a díjat, így használhatják a PPO portált a teljes 2010 évben.