További Magyar cikkek
Nagyon nehéz, szinte lehetetlen számszerűsíteni, hogy mekkora GDP-kiesést okoz a BKV-sztrájk. Azt, hogy a BKV mennyi GDP-t termel, hozzáadott értéken, vagyis termelési oldalról számolják. Tehát a cég vállalatként a számviteli könyvei alapján számolódik el, mondta Szabó Péter, a KSH nemzeti számlák részlegének főosztályvezetője. A hozzáadott értéket durván úgy számolják, hogy az árbevételből levonják a termeléshez felhasznált termékek és szolgáltatások értékét (anyagköltség, energiaköltség, vásárolt szolgáltatások értéke stb.) Az árbevétel első megközelítésben látszólag csökken egy sztrájk alatt, de ez sem ennyire egyszerű.
"Nem lesz kimutatható hatása a sztrájknak a GDP-re, még az egy tizedes csökkenést sem éri el, vagyis a kerekítési hibahatáron belül lesz a visszaesés. Ha azonban elhúzódik és kiszélesedik, akkor akár néhány tizeddel is csökkenhet a kibocsátásunk" – mondta Forián Szabó Gergely, a Pioneer Investment befektetési igazgatója.
Most legalább spórolnak
Pusztán a BKV-t nézve az sem biztos, hogy a sztrájk pénzügyi szempontból rossz a nemzetgazdaságnak, hiszen egy évek óta veszteséges vállalatról van szó. Tehát amíg nem működik egy ilyen cég, addig legalább nem termeli a veszteséget, mondta Szabó Péter. Ha pedig nem növeli a veszteségét, akkor az államnak, vagyis az adófizetőknek kevesebb pénzt kell adnia a cégnek. Persze a sztrájk hatása ennél lényegesen összetettebb.
Már a sztrájk pusztán az árbevételre, a cég nyereségének alakulására való hatását sem egyszerű mérni. Hiszen akik bérlettel járnak, azok már előre fizettek egy szolgáltatásért, ami most nincs. Akik pedig most nem vesznek jegyet a sztrájk miatt, azoknál is elképzelhető, hogy csak egy halasztott fogyasztásról van szó, mert mondjuk azért vettek volna jegyet, hogy elmenjenek egy hivatalba, és ezt majd megteszik a sztrájk után. Eközben a cég például energia-megtakarítást ér el, hiszen az álló járművek nem használnak áramot, benzint, mondta Szabó Péter. (A sztrájkbizottság szóvivője, Nemes Gábor elmondta, hogy a BKV-nak a munkabeszüntetés ugyan napi 40 millió forint jegyárbevétel-kiesést jelent, ezt azonban ellensúlyozza a 90 millió forintos megtakarítás, ami a sztrájkolóknak ki nem fizetett munkabérből és annak járulékos költségeiből, illetve a megtakarított benzin-és karbantartási költségből tevődik össze.)
Sőt, azzal, hogy a BKV járművei a sztrájk alatt zsúfoltabbak, gyakorlatilag egy termelékenység növekedés áll be. Más szóval, javul a járművek kihasználtsága, azaz a bevételek és a folyó költségek aránya, ami pozitívan hat a hozzáadott értékre.
Amit meg kell termelni, az meg lesz termelve
A sztrájk GDP-re való hatását nem lehetséges kizárólag a BKV adatain keresztül megközelíteni, hiszen a sztrájk hatással van számos munkavállaló és vállalkozás tevékenységére, és a fogyasztókra (lakosság) is. Például, ha egy bolti eladó távolléte miatt nem nyit ki a bolt, akkor annak csökken a GDP-hez hozzáadott értéke. Viszont ha azok az emberek, akik eddig BKV-vel jártak, most viszont kocsiba ülnek, akkor azok egyrészt növelik a benzinkutak bevételét (hozzáadott értékét), illetve növelik a lakossági fogyasztást is.
Az sem okoz nagy gondot, ha pár napig nem jut el a szörpgyárba a termelő ember, ettől még nem fog ebben a hónapban kevesebb szörpöt termelni a gyár, mivel a legtöbb termelő cég rendelésre dolgozik, igazából a rendelésállomány, és nem a munkanapok száma határozza meg kibocsátásukat. Azaz, ha ki is esik egy nap, azt előbb-utóbb behozzák. Vagyis a statisztikában munkanaphatásként ismert jelenség nem lesz hatással a kibocsátásra. A szolgáltató cégek is behozzák a kiesést, hiszen manapság szinte folyamatos a szolgáltatás egész héten, és az emberek a szolgáltatások fogyasztását maximum elhalasztják egy későbbi időpontra.
Vagy éppen a sztrájk idejére, amire esetleg szabadnapot vesznek ki. A Tesco, mely dolgozói közlekedésére áruházanként külön akciótervet készített, telekocsival, taxicsekkel, a távolabb lakók műszakjának cseréjével készült a most már többnaposra nyúló közlekedési káoszra, egyelőre több áruházában inkább a hétköznap szokásosnál kicsit nagyobb forgalmat igényelt. Ennek egyik magyarázata, mint az a sztrájk első napja után Hackl Mónika szóvivő elmondta, az lehet, hogy amíg az emberek egynapos munkabeszüntetésre készültek, esetleg szabadnapot vettek ki.
Az Egisnél is telekocsival igyekeztek eljutattni a dolgozókat a gyógyszertár telephelyeire, de, mint Menthy Mariann szóvivő még a sztrájk második napján elmondta, a vállalat a BKV-sztrájkból eredő késéseket és hiányzásokat megértéssel fogadja, és igazolt távollétnek tekinti. Ugyanakkor amennyiben a jövőben a távollétekből eredő termeléskiesés összesítésének eredménye ezt indokolttá teszi, a vállalat meg fogja fontolni a munkanap-áthelyezés lehetőségét.