Biztosításkötésre kötelezik a vasutat

2010.01.21. 12:54
A személyszállító vasúti társaságoknak olyan biztosítással vagy bankgaranciával kell rendelkezniük, amelyből utasonként egymillió forint fizethető a nem vasúti balesetekből származó károkra, az erről szóló kormányrendelet a csütörtöki Magyar Közlönyben jelent meg. Ilyen kár származhat például le- és felszálláskor, továbbá késés vagy járatkimaradás miatt.

A jogszabály meghatározza, mi számít nem vasúti balesetből származó kárnak (a vasúti baleseti károk fedezetét egy korábbi rendelet szabályozza). Ilyen az a kár, amelyet akkor szenved el az utas, amikor leszáll a vonatról, vagy felszáll arra, illetve ha a mozdony álló helyzetből hirtelen megrántja a vonatot.

Ebbe a körbe tartozik a 30 percnél hosszabb késés, de ha a késés meghaladja a 180 percet, akkor az már járatkimaradásnak számít. A felsorolt károk után csak akkor kell fizetni, ha a károkozás a vasútnak róható fel.

Az ilyen károk fedezetére bankgarancia- illetve biztosítási szerződést kell kötnie a vasútnak. A vasút önrésze káronként legfeljebb 50 ezer forint lehet.

A jövő kedden hatályba lépő rendelet melléklete határozza meg, hogy a különböző vasúti társaságoknak mekkora fedezettel kell rendelkezniük. Például a lista élén álló országos személyszállító vasútnak legalább évi 80 millió forintos fedezettel kell rendelkezni a szóban forgó károkra. Viszont ha a tervezett utaslétszámot megszorozva egy forinttal, nagyobb fedezeti összeg adódik, akkor az lesz az irányadó. A helyi vasútnál a fedezet legalább évi 20 millió forint, illetve a tervezett utaslétszámot itt 25 fillérrel kell megszorozni.

Az egy utasra jutó fedezet határa - amennyi kártérítést a bankgarancia, vagy a biztosítás alapján kaphat - 1 millió forint, derül ki a jogszabályból.